Kurt Waldemar Tank (1898-1983) német repülőgép tervező és berepülő pilóta
Kurt Waldemar Tank 1898. február 24-én Bromberg-Schwedenhöhe-ben (ma Bydgoszcz, Lengyelország) született. Nagyapja ulánus őrmester volt a lovasságnál. Az apja Willi Tank, gránátos őrmester a 3. hadosztálynál. Az I. világháború kitörése után az ifjú Tank a Császári Német Hadsereg Légi Szolgálatához szeretett volna jelentkezni, ám édesapja ösztönzésére végül - a családi hagyományokat követve - mégis a lovassághoz szegődött. 1915-1918 között önkéntesként harcolt a keleti fronton. A küzdelmek során többször is kitűntették. 1918-ban már hadnagyi rendfokozatig küzdötte fel magát, miközben századparancsnoki beosztást töltött be.
1918-1922 között először befejezte elmaradt középiskolai tanulmányait, majd leérettségizett. Ezután a Berlin-Charlottenburg-i Műszaki Főiskolán elektortechnikát tanult. Tank egyik alapító tagja volt a „Berliner Akademischen Fliegergruppe" (Akaflieg) egyesületnek.
Okleveles-mérnöki karrierje 1924-ben kezdődött. Először a berlini Rohrbach Metallflugzeugbau GmbH-nál dolgozott, ahol kezdetben repülőcsónakok, majd utasszállító repülőgépek tervezésében vett részt. Ezt követően egy rövid ideig az Albatros Flugzeugwerke-ben, majd 1930-1931 között az augsburgi Bayerische Flugzeugwerke (BFW) tervező részlegénél mérnökként volt alkalmazásban. Végül 1931. november 1-én került a brémai Focke-Wulf AG-hoz, ahol 1933-tól egészen 1945-ig a cég tervező részlegét vezette.
Tank 1932-1934 között részt vett a rendkívül sikeres Focke-Wulf FW 44 „Stieglitz" kétfedelű tervezésében. 1933-ban már a gyár műszaki vezetője is ő lett. Ezután 1934-ben következett a FW 56 „Stößer". 1936-ban pedig a FW 57 repülőgép megvalósítása. Még ugyanabban az évben Tank a repülőkapitányi „jogosítást" is megszerezte. Ezen kívül nevéhez fűződik a FW 200 „Condor" típusú négymotoros repülőgép tervezése is. Így nem véletlen, hogy éppen a FW 200 V1 prototípusával 1937-ben, Brémában már Kurt Tank repült először. A mérnök még számos II. világháborús repülőgép - között a híres FW 190 „Würger" vadászgép - tervezésében is részt vett. Az eredményes munkája elismeréseképpen 1943 januárjában Braunschweigben professzorrá nevezték ki. 1944-ben a német Birodalmi Légügyi Minisztérium (Reichsluftfahrtministerium - RLM) felhívására tervezte meg a Tank Ta 152 jelzésű vadászgépét. Eközben elkészítette még a Focke-Wulf Ta 183 sugárhajtású gép vázlatait is, melyet a háború befejezése miatt már nem tudott megvalósítani.
A repülőgép tervező ezután 1945-46-ban egy saját, de rövid életű lakás- és műhelyépítő tervezőirodát nyitott. 1946 őszén a szovjetek szerették volna megnyerni maguknak Tankot, ám ő végül mégis kihátrált a „visszautasíthatatlan ajánlat" elől. Helyette inkább Prof. Dr. Pedro Matthies álnéven, 1946 végén - 1947 elején Dánián és Svédországon keresztül Argentínába távozott. Ott Juan Perón elnök jóváhagyásával Córdoba-ban dolgozott tovább, ahol a Focke-Wulf Ta 183 sugárhajtású gép tervei alapján elkészítették az FMA IAe 33 „Pulqui II" típusú repülőgépet. A projekt költségvetését 1953-ban azonban lecsökkentették az argentin pénzügyi-válság miatt. Ennek következtében az egykori Focke-Wulf tervezői csapatot, pedig egyszerűen szélnek eresztették. Sokan közülük az Amerikai Egyesült Államokban kerestek megélhetést.
Tank 1955-ben inkább Indiába utazott, ahol Bangalore-ban a Hindustan Aeronautics céghez szegődött. 1959-től immár újból főkonstruktőrként tevékenykedett, és irányítása alatt utóbb megépítették az első indiai katonai repülőgépet, a vadászbombázó változatú HF 24 „Marut"-ot. A repülőgép első prototípusa 1961-ben repült először. A konstruktőr végül csak 1968-1969-ben tért vissza hazájába, Nyugat-Berlinbe. Kurt Waldemar Tank 1983. június 5-én Münchenben halt meg.
Felhasznált irodalom:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
http://de.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank
http://www.biographybase.com/biography/Tank_Kurt.html
http://www.freebase.com/view/en/kurt_tank
http://www.history.com/topics/kurt-tank
Írta: Kiss Kálmán