Saját készítésű, méretarányos harckocsimakettjeit mutatta be a Bács-Kiskun megyei önkormányzat képtárában, a Cifrapalotában Szőke László. A kecskeméti ezermester sosem volt katona, mégis rajong a seregért. Az első tankját úgy harminc évvel ezelőtt rakta össze, ma már egy zászlóaljnyi korhű, működőképes makettet őriz otthon.
Tizenöt különböző tankot, köztük a németek legendás Tigrisét nézhették meg közelről is az érdeklődők február 22-én Kecskeméten, a Cifrapalotában. A magyar gyártmányú Turán II-es mellett a második világháború két legismertebb harckocsiját, a Vörös Hadsereg T−34-esét és a német PZ−IV-et pedig működés közben, „rohamozni” is láthatták. A március 17-ig megtekinthető „Valahol Oroszországban” – In memoriam Don-kanyar 1943 című kiállítás rendhagyó kísérőrendezvénye elsősorban a gyerekek érdeklődését kötötte le.
A maketteket a 74 éves Szőke László készítette, aki a honvedelem.hu kérdésére válaszolva elárulta: harckocsizó tiszt szeretett volna lenni, de egészségügyi okok miatt nem hívták be katonának. Az első harckocsiját úgy harminc évvel ezelőtt rakta össze, ma már egy zászlóaljnyi korhű, működőképes kis tankot őriz otthon. A motor kivételével minden egyes alkatrészüket maga tervezi és saját kezűleg készíti el, a leghosszabb ideig egy Churchill összeszerelése tartott. A makettek pontosan úgy működnek, mint a „nagyok”: mennek előre-hátra, jobbra-balra, forgatható a lövegtornyuk, a búvónyílásaik és az ajtóik pedig nyithatók.
Laci bácsit a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum munkatársai is ismerik: meghívták már kiállításra Budapestre, és néhány harckocsi-alkatrésszel is gyarapította a múzeum gyűjteményét. Az egyiket, egy Királytigris láncfeszítő kerekét Kecskeméten, egy lakatosműhely mellett „találta”, a mester drót csévélésére használta. Egy Párduc négy futógörgőjére egy fuvarosnál figyelt fel − ezek voltak a lovas kocsi kerekei, egy Panzerkampfwagen I (PZ−1) könnyű harckocsi lánctalpát pedig a Bem utca egyik házának udvarán vette észre: a virágoskert volt körbekerítve vele.
Forrás: Honvédelem.hu