„Embertartalékaink kiapadhatatlanok!" - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Túl a hangsebességen

Charles Elwood „Chuck” Yeager híres berepülőpilóta, az amerikai légierő nyugállományú dandártábornoka az első ember, aki vízszintes repülésben átlépte a hangsebességet. Yeager a rakétameghajtású Bell X–1 pilótafülkéjében pontosan 65 éve, 1947. október 14-én 13 700 méteres magasságban lépte át először a bűvös 1 Mach-ot.
mach1
A nyugat-virginiai Myra városában 1923. február 13-án született Chuck Yeager repülőgép-szerelőként kezdte pályafutását az amerikai légierőnél (USAF). A pilótaképzésre 1942 szeptemberében jelentkezett, egy év múlva zászlósi rangban P–51-es vadászpilóta lett. Századával 1943 novemberében külföldre települt. Az Egyesült Királyságban a leistoni légi támaszpontról indulva Yaeger P–51D Mustanggal repült a 363. vadászrepülő-században.

A nyolcadik bevetésén, egy légi győzelem után Franciaország felett lelőtték. A francia ellenállás segítségével Spanyolországba menekült, majd 1944 májusában visszatért Angliába. Bár a légierő szabályzata értelmében az egyszer már kimenekült pilóták többet nem repülhettek ellenséges terület fölé, újbóli bevetését személyesen Dwight D. Eisenhower tábornok kérésére mégis engedélyezték.

Ezredében ő volt az első „egynapos ász”, aki egy bevetés során öt ellenséges gépet lőtt le. A háború végére 13 és fél hivatalos légi győzelme volt (elsőként ő lőtt le sugárhajtású Messerschmitt Me 262-t). Az utolsó, 61. bevetését 1945. január 15-én repülte, majd már századosként tért vissza az Egyesült Államokba.

A második világháborút követően Yeager a légierőnél maradt, és a Muroc Army Air Field (ma Edwards Légitámaszpont) egyik berepülőpilótája lett. Itt került sor a hangsebesség átlépésére, miután őt kérték fel a rakétameghajtású Bell X–1 vezetésére. Yeager 1947. október 14-én, 13 700 méteres magasságban lépte át először a hangsebességet, az 1 Mach-ot. A gép csúcssebessége 1,07 Mach volt.

A gép

A Bell X–1 rakétahajtóműves, transzszonikus kísérleti repülőgép volt, melyet az Egyesült Államokban építettek a NACA (a későbbi NASA) és az amerikai légierő megbízásából. A gépet B–29-es nehézbombázóról oldották le, ezután rakétahajtóműveinek segítségével gyorsították nagy sebességre, majd siklórepüléssel ért földet.

mach2

1953 második felében Yeager részt vett a USAF által indított X–1A programban, melynek célja egy 2 Mach sebességet elérő repülőgép kifejlesztése volt. Yeager és csapata 1953. december 12-én elérték a 2,44 Mach-ot.

Yeager vadászrepülőszázad- és -ezredparancsnokként szolgált Németországban, Franciaországban és Spanyolországban. 1962-ben a USAF berepülőpilóta-iskolájának vezetője lett. A U.S. Air Force Test Pilot School képezte ki a NASA asztronautáit is, így 1963–1964-ben Yeager ötször repül a NASA M2–F1 kísérleti siklórepülőgépével.

1966-ban Yeagert kinevezték a 405. harcászati vadászrepülő-ezred élére. A Fülöp-szigeteki Clark légibázisról a vadászrepülő-századokat gyakran irányították át más délkelet-ázsiai hadszínterekre, nagyrészt Dél-Vietnamba. Yeager ezredparancsnokként 127 bevetésen vett részt, főleg B–57 Canberra könnyűbombázókkal. 1968-ban az észak-karolinai Seymour-Johnson légibázis 4. harcászati vadászrepülő-ezredét kapta meg.

1969. június 22-én Chuck Yeagert előléptették dandártábornokká, majd kinevezték a 17. légierő (Seventeenth Air Force) parancsnokhelyettesévé. 1971-től Yeager a pakisztáni légierő tanácsadójaként szolgált. Ezután még Németország következett, majd 1975-től a USAF és a NASA tanácsadójaként alkalmazták.

mach3

Yeager dolgozott a Rogers-bizottságban is, amely a Challenger űrrepülőgép katasztrófáját volt hivatott kivizsgálni. Ez volt az első amerikai űrkatasztrófa, ami repülés közben következett be. Mint ismert, 1986. január 28-án a Challenger 73 másodperccel az indítás után megsemmisült, s a fedélzetén tartózkodó hét űrhajós életét vesztette.

Yeager 1997. október 14-én, történelmi repülése 50. évfordulóján újra repült egy F-15D Eagle-ön majd egy F-16 Fighting Falconon – természetesen már nem ő vezette a gépeket.

Ha kíváncsi a történelmi repülésre, ide kattintva megnézheti!

Forrás: Honvédelem.hu

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább