Egyben megtalálták és kiemelték annak a szovjet IL-2-es csatarepülőgépnek a motorját, amelynek elő maradványaira egy hónapja bukkantak rá egy szántón a Komárom-Esztergom megyei Kömlődnél.
A roncskutatást az orosz Triza kutatócsoport tagjai is segítették - mondta el a helyszínen az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis állományában lévő Magó Károly.
"A gép lapos szögben csapódott a földbe, a motort másfél méter mélyről kellett kiásni. A kétfős személyzet sorsáról az előzetes kutatások és a maradványok semmit nem árultak el, az egyikük szemüvegének darabjai a földben voltak. Ha a motoron megtalálják a számát, az orosz kutatók közreműködnek a gép előtörténetének feltárásában" - közölte a zászlós, aki a Magyar Roncskutató Egyesület titkára.
A repülőgép több kisebb része is előkerült. A kutatók feltételezik, hogy a helyiek a nagyobb darabokat elvitték, a törmeléket pedig beledobálták a becsapódás közben keletkezett gödörbe. A maradványra egy hónapja bukkant rá egy helyi gazda, aki tarlóhántás közben egy gépágyút, több alumíniumdarabot és lőszereket fordított ki a földből. Magó Károly tájékoztatása szerint a motort a szolnoki repülőgép múzeumban állítják ki.
Az Iljusin IL-2 Sturmovik a Vörös Légierő által tömegesen használt egymotoros csatarepülőgép volt a második világháborúban. A földi harcok támogatására fejlesztették ki, személyzete a pilótából és a fedélzeti lövészből állt. Az IL-2-ek kis magasságban támadták az ellenséges célokat, ezért óriási veszteséget szenvedtek a bevetésekben. Összesen 36 ezer 163 darabot gyártottak a típusból. Ebből több mint 12 000 gép semmisült meg a harcokban, több mint 11 000 pedig balesetben. Az IL-2-esek fedélzetén 8100 pilóta és 5700 fedélzeti lövész halt hősi halált.
Forrás: Múlt-kor