„Hírnév, kincs, dicsőség nem adhat földi boldogságot, önmagunkban kell azt keresnünk, a szív nyugalmában s az erkölcs tiszta érzet ártatlan örömeiben." - Horthy Miklós

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

ISU-152 többfeladatú önjáró löveg

 
 
A szovjet hadsereg, miután felismerte a német példákból, hogy bármely harckocsi alvázára építhető bármilyen más fegyverzet, gőzerővel dolgozott minden harckocsialváz egyéb hasznosíthatóságán.
 
A T-34 alváz – lévén az alap harckocsi közepes kategóriájú – korlátozott lehetőségeket kínált. Páncélvadász feladatkörre kiváló volt, de tüzérségi célokra már nem igazán. A SU-122 világosan megmutatta a könnyű alváz hátrányát e feladatok ellátásában.
 
A szovjeteknek viszont rendelkezésére állt egy sokkal teherbíróbb alváz: a KV (Kliment Vorosilov) harckocsik alváza. Ezt a SU-152 járműhöz használták fel. A harci tapasztalatok azonban rámutattak a konstrukció hiányosságaira. A végső változat az IS-2 (Iosip Stalin, azaz Joszif Sztálin) 2- es tankok alvázára épült. Így kapta az ISU-152 (ISzU-152) jelzést az új többfeladatú jármű. A felfüggesztés tehát itt is görgőnkénti torziós rugókat foglalt magában.
 
 
Többfeladatú harcjárműről kell beszélnünk: egyaránt sikeres volt tüzérségi eszközként, gyalogsági támogatófeladatokra, erődrombolásra, és nehéz páncélvadászként is. A városi harcokban – mint Königsberg, Berlin, vagy Budapest ostroma – is bevált, persze csak gyalogsági támogatással.
 
A 152 mm-es tarackágyú (átmenet a tarack és az ágyú között) brutális ereje a legnehezebb német harckocsikat és páncélvadászokat is kilőhette. Ennek azonban komoly hátránya volt: a lövedék súlya nagyon lassú újratöltést tett csak lehetővé. Erődítmények rombolásánál persze ez mellékes volt, páncélosok elleni harcban viszont egyáltalán nem. Lapos konstrukciója viszont a lövegemelkedést korlátozta, emiatt tüzérségi eszközként csak közepes lőtávolsággal rendelkezett. Így hatalmas ütőereje ellenére erre a járműre is igaz a régi tétel: ami mindenre jó, az semmire nem jó igazán.
 
Páncélzata szintén a nyers erő mintaképe. 90 mm-es, döntött homokpáncélja remekül ellenállt a német 75 mm-es páncéltörő ágyúknak, ilyenekkel csak közvetlen közelről lehetett kárt tenni benne. Még a Tigrisek 88 mm-es KwK 36-os lövege sem tudta kihasználni kitűnő hatótávolságát az ISU-152 ellen. Sikeres kilövéshez legalább közepes távolságra meg kellett közelíteni az önjáró löveget, ami viszont - épp a tarack tűzereje miatt - erősen kétesélyessé tette a párharcot. A lövegbölcsőt még így se lehetett tönkretenni: az 1945-ös változat itt 320 mm-es páncélt hordott! Mindez persze csak frontális harcnál igaz, az ISU-152 ugyanis – forgótorony hiányában – csak a páncélvadászokra jellemző minimális irányzási lehetőséggel rendelkezett. Komolyabb irányzáshoz az egész járművet kellett elfordítani, ami - különösen egy ekkora eszköz esetében – nem kivitelezhető túl gyorsan.
 
 
A háború végén kísérleteztek egy 8 méter hosszú löveg beépítésével is. Ezeket kimondottan a Jagdtiger páncélvadászok ellen szánták, de a háború hamarabb véget ért, minthogy ezek a szörnyek elkészültek volna. Az extrém hosszú lövegcsővel a jármű manőverképessége elfogadhatatlanná vált, a csőszájfék sem tudott ekkora visszarúgást kompenzálni.
 
A háború után a a szovjet Vörös Hadsereg rendszerben tartotta a típust. Néhány darab így feltűnt 1956-ban, Budapest utcáin is a harcokban. Ezen kívül a Varsó Szerződés egyes tagállamaiban is tovább szolgált az ISU-152, a lengyel haderőnél például a 60-as évekig. Az arab-izraeli konfliktusokban az arabok még 1973-ban is első vonalban alkalmazták.
 
A szovjetek kifejlesztettek hozzá nukleáris töltetű tüzérségi gránátot is, ezeket azonban nem vezették be, mivel a közepes tüzérségi hatótáv miatt ez magára a kilövő járműre is veszélyes lett volna.
 
Technikai adatok:
  • Súly: 47.3 tonna

  • Hossz: 9.18 m

  • Szélesség: 3.07 m

  • Magasság: 2.48 m

  • Személyzet: 4 vagy 5 fő

  • Motor: V-2IS dízelmotor, 520 LE (382 kW)

  • Sebesség: 37 km/h (úton)

  • 15-20 km/h (terepen)

Páncélzat:
  • 90 mm homlokpáncél

  • 75 mm oldalpáncél

1945-ös (ISU-152 Model 1945) verzió:

  • 320 mm lövegbölcső

  • 120 mm homlok – és oldalpáncél

Fő fegyver:
  • 152.4 mm ML-20S tarackágyú (21 lőszer) (ISU-152)

  • 152.4 mm BL-8 vagy BL-10 nehézágyú (21 lőszer) (ISU-152-2)

  • 152.4 mm ML-20SM model 1944 tarackágyú (20 lőszer) (ISU-152 model 1945)

Másodlagos fegyverzet: ISU-152, ISU-152-2, ISU-152K
  • 12.7 x 108 mm DShK géppuska légvédelmi célra

  • 12.7 x 108 mm DShK párhuzamosított homlokgéppuska

Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább