A második világháborúban használt legnagyobb teljesítményű önjáró lövegek egyike. A Rheinmetall gyár tervezte és építette meg az első példányt 1937-1940 között még 60 cm-es lövedékhez. Hét darab építését kezdték meg 1940 és 1942 között, de csak hatot fejeztek be. A német hadsereg főleg városok ostrománál használta őket, ezért is emlegették őket ostromágyúknak.Bevetették Breszt-Litovszk, Szevasztopol ostrománál és a varsói felkelésnél is.
Emellett a belgiumi harcokban is részt vett, valamint harcolt a remageni hídfőnél is. A gondolat eredetileg 1936-ban született meg, miszerint szükség van egy fegyverre, ami képes rombolni a Maginot-vonal erődítéseit. Az első elképzelések szerint egy lánctalpakon szállítható,majd a helyszínen összeszerelhető fegyvert képzeltek el, majd később rájöttek, hogy ez hosszú fejlesztési időt jelent, ezért inkább önjáró lövegre módosították az elképzeléseket. 1938-1939 között egy Neubaufahrzeug harckocsi prototípusának a segítségével készítettek egy méretarányos modellt, amellyel elemezték a talajra nehezedő nyomást és a kormányozhatóságot. Az első ballisztikai kísérletekre 1939 nyarán került sor, majd Unterlüss városában megtörtént az első részletes gyakorlati próba 1940 májusában.
Karl Heinrich Becker Emil mérnök tervei alapján építették meg a fegyvert, amely tervezőjéről kapta becenevét. A hét löveg gyártása során csak az első hat kapott nevet: "Adam", "Éva", "Thor", "Odin", "Loki", és "Ziu". A hetediket az első hattól eltérően fejlesztették (Versuchs-Gerät), de nevet nem kapott.
1940 augusztusában és1941 között megkezdődött a hat monstrum hadrendbe állítása.1941-ben tárgyalások kezdődtek a ballisztikai jellemzők módosításáról, így 1942 májusában 54 cm-re változtatták a cső kaliberét.Hitler 1943 márciusában be-leegyezett az első 54 cm-res Gerät 041 júniusi frontra szállításába, augusztusig három darab készült el módosított kivitelben, az I., IV., és V. jelű.
Huszonkét módosított Panzer IV Ausf. D, E és F görgőből alakították ki a futóművet, a szerkezet az alvázon kívül egy "hordó" alakú csőből, egy toronyból állt és a rendszerhez tartozott 2-3 db darus Munitionsschlepper lőszer-rakodó.
TECHNIKAI ADATOK (első változat):
-
Hossz: 11,15 m (36 láb 7 hüvelyk)
-
Szélesség: 3,16 m (10 láb 4 hüvelyk)
-
Magasság: 4,38 m (14 láb 4 hüvelyk)
-
Súly: 124 tonna (122 lT=136,5sT=275550font)
-
Cső hossza: 420 cm (13 láb 9 hüvelyk) cső kaliber hosszúsága 7,8
-
Üzemanyag befogadóképesség: 200 liter
-
Motor: Daimler-Benz MB 503 benzinmotor vagy Daimler-Benz MB C 507 dízel 580 lóerő (590 PS)
-
Teljesítmény / tömeg 4.8 Kw/tonna
-
Sebesség: 6-10 km/h
-
Személyzet: 21 fő (18 kisegítő)
-
Kaliber: 60 cm
TECHNIKAI ADATOK (második változat):
-
Hossz: 11,37 m (37 láb 4 hüvelyk)
-
Szélesség 3,16 m (10 láb 4 hüvelyk)
-
Magasság: 4,38 m (14 láb 4 hüvelyk)
-
Súly: 126,35 tonna (124,35 lT=139,28 sT=280 800 font)
-
Cső hossza: 624 cm (20 láb 6 hüvelyk) cső kaliber hosszúsága 11.55
-
Kaliber: 54 cm