„Az egyetlen dolog, amitől félnünk kell, az maga a félelem." - Franklin D. Roosevelt

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Iljusin Il-2 'Sturmovik' csatarepülőgép

 
il2-f

Első prototípusa 1939-ben készült el, ám annak motorja gyengének bizonyult. Az újabb változat röviddel a németek Szovjetunió elleni támadása előtt állt hadrendbe. A Sturmovik a világháború legnagyobb számban épített repülőgépe lett, 35.000-nél is több készült belőle. A gép egy páncélozott acélváz köré épült, ebben kapott helyet a pilótafülke és a motor. A páncélzatnak köszönhetően a légvédelem nem tudott sok kárt okozni benne, de a hátulról jövő támadásokkal szemben védtelennek bizonyult. Sorozatgyártását 1941 márciusban rendelték el. Az Iljuskának becézett gépet a szovjet katonák erős fegyverzetéről Repülő Tanknak nevezték, német részről vastag páncélzata miatt a Vas Gusztáv nevet kapta. Ennek ellenére az Il-2 hátulról igen sebezhetőnek bizonyult. Az Il-2-est az Il-2M követte, AM-38F motorral és 23 mm-es gépágyúval majd az Il-2M Tip.-3 jelű gép, amely már kétüléses volt, és így a hátsó pilótaülésbe is lehetett géppuskát szerelni. Ezekre a gépekre 37 mm-es gépágyú került a 23 mm-es helyett, ezzel megnövelték a repülőgép harckocsi-elhárító képességét. Az új változat jelzése: Il-2m3. A német harckocsik páncélzatának vastagodásával az Il-2 fegyverzetének kalibere is nőtt, és speciális páncélrobbantó bombákkal szerelték fel. Különösen alkalmas volt alacsony támadásra, például vonatszerelvények ellen, vagy csapatvédelemmel kapcsolatban. Az első típus volt a háború folyamán, amely rakétákat hordozott. A harcok során az Il-2 annyira bevált, hogy a csatarepülő (Sturmovik) elnevezést kizárólag e típus jelölésére használták. Felváltása az aerodinamikailag jobb formájú, valamint erősebb fegyverzetű és páncélzatú Il-10-zel 1945. márciusban kezdődött

TECHNIKAI ADATOK

  • Hossz: 11,92 m

  • Magasság: 3,37 m

  • Fesztávolság: 14,60 m

  • Hatótáv: 800 km

  • Személyzet: 2 fő

  • Csúcsmagasság: 6000 m

  • Szerkezeti tömeg: 4525 kg

  • Felszálló tömeg: 6360 kg

  • Csúcssebesség: 415 km/h

  • Fegyverzet: két 23 mm-es, mereven beépített gépágyú és két 7,62 mm-es, mereven beépített géppuska a szárnyakban, egy 12,7 mm-es, forgatható géppuska a hátsó pilótafülkében és 1000 kg-os bombateher belső bombatérben és külső megerősített pontokon

  • Motor: 1770 LE-s Mikulin AM-38F, 12 hengeres V-motor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább