Első prototípusa 1939-ben készült el, ám annak motorja gyengének bizonyult. Az újabb változat röviddel a németek Szovjetunió elleni támadása előtt állt hadrendbe. A Sturmovik a világháború legnagyobb számban épített repülőgépe lett, 35.000-nél is több készült belőle. A gép egy páncélozott acélváz köré épült, ebben kapott helyet a pilótafülke és a motor. A páncélzatnak köszönhetően a légvédelem nem tudott sok kárt okozni benne, de a hátulról jövő támadásokkal szemben védtelennek bizonyult. Sorozatgyártását 1941 márciusban rendelték el. Az Iljuskának becézett gépet a szovjet katonák erős fegyverzetéről Repülő Tanknak nevezték, német részről vastag páncélzata miatt a Vas Gusztáv nevet kapta. Ennek ellenére az Il-2 hátulról igen sebezhetőnek bizonyult. Az Il-2-est az Il-2M követte, AM-38F motorral és 23 mm-es gépágyúval majd az Il-2M Tip.-3 jelű gép, amely már kétüléses volt, és így a hátsó pilótaülésbe is lehetett géppuskát szerelni. Ezekre a gépekre 37 mm-es gépágyú került a 23 mm-es helyett, ezzel megnövelték a repülőgép harckocsi-elhárító képességét. Az új változat jelzése: Il-2m3. A német harckocsik páncélzatának vastagodásával az Il-2 fegyverzetének kalibere is nőtt, és speciális páncélrobbantó bombákkal szerelték fel. Különösen alkalmas volt alacsony támadásra, például vonatszerelvények ellen, vagy csapatvédelemmel kapcsolatban. Az első típus volt a háború folyamán, amely rakétákat hordozott. A harcok során az Il-2 annyira bevált, hogy a csatarepülő (Sturmovik) elnevezést kizárólag e típus jelölésére használták. Felváltása az aerodinamikailag jobb formájú, valamint erősebb fegyverzetű és páncélzatú Il-10-zel 1945. márciusban kezdődött
TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 11,92 m
-
Magasság: 3,37 m
-
Fesztávolság: 14,60 m
-
Hatótáv: 800 km
-
Személyzet: 2 fő
-
Csúcsmagasság: 6000 m
-
Szerkezeti tömeg: 4525 kg
-
Felszálló tömeg: 6360 kg
-
Csúcssebesség: 415 km/h
-
Fegyverzet: két 23 mm-es, mereven beépített gépágyú és két 7,62 mm-es, mereven beépített géppuska a szárnyakban, egy 12,7 mm-es, forgatható géppuska a hátsó pilótafülkében és 1000 kg-os bombateher belső bombatérben és külső megerősített pontokon
-
Motor: 1770 LE-s Mikulin AM-38F, 12 hengeres V-motor