„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Polikarpov R-5 felderítő/könnyű bombázó

Az R–5 az 1930-as években alkalmazott szovjet kétszemélyes, kétfedelű felderítő és könnyű bombázó repülőgép. Több mint 7000 darabot gyártottak a típusból. A gépet a Nyikolaj Polikarpov vezetésével az 1920-as évek második felében tervezték az angol D.H.9A könnyű bombázó Szojetunióban gyártott változata, az R–1 leváltására. A prototípus 1928 szeptemberében repült először, majd az 1929- ben lezajlott repülési próbákat követően, 1930-ban kezdődött el a gyártása. A sorozatgyártású példányokba a BMW VI motor szovjet licenc-gyártású változatát, a Mikulin M–17 motort építették. A sorozatgyártás alatt számos speciális típusváltozatát alakították ki. Az R–5 jelentős módosításával fejlesztették ki az 1935-től gyártott R–Z felderítő és könnyű bombázó repülőgépet. A Szovjetunió először 1939-ben, a japán és szovjet csapatok között vívott Halhin Gol-i csatában alkalmazta az R–5-t harci körülmények között. Ezt követően az 1939–1940-es téli háborúban vett részt, ahol a finnek több példányt zsákmányoltak, de nem használták őket. A típus a második világháború alatt is szolgálatban maradt, de már csak kisegítő feladatkörben, éjszakai bombázó és futár repülőgépként alkalmazták. A Szovjetunióban 1944-ben vonták ki végleg a hadrendből.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Hossz: 10,56 m

  • Magasság: 3,61 m

  • Fesztávolság: 15,52 m

  • Hatótáv: 800 km

  • Személyzet: 2 fő

  • Csúcsmagasság: 6400 m

  • Szerkezeti tömeg: 1969 kg

  • Felszálló tömeg: 3247 kg

  • Csúcssebesség: 228 km/h

  • Fegyverzet: az alapváltozatnál 1 db mereven rögzített, légcsavarkörön keresztül, előre tüzelő 7,62 mm-es PV–1 géppuska, valamint a pilótafülke mögött 1db DA forgatható géppuska; szárnyak alatti bombazárakon összesen 400 kg bombaterhelés

  • Motor: egy 680 Le-s Mikulin M–17B V12-es folyadékhűtésű benzinmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább