„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Polikarpov I-5 vadászgép

1930-as évek elején kifejlesztett csillagmotoros, kétfedelű szovjet repülőgép, a Polikarpov I–3-on alapuló I–5, mérföldkövet jelentett a szovjet vadászrepülőgép építésben, a prototípusokat is beleszámítva összesen 803 darabot gyártottak belőle. A prototípus 1930 áprilisában repült először, majd az I–5 típusjelzést kapott repülőgépből az 1. sz. Állami Repülőgépgyár 1931-1932 között 269 db-t épített. 1933-tól a gép javított változatát, az I–5bisz típust gyártották. Itt a motor légellenállásának csökkentésére a hengerkoszorú köré Townend-gyűrűt helyeztek, elhagyták a légcsavarkúpot, a gép fém légcsavart kapott. Gyártását 1934-ben szüntették be. A Vörös Hadseregben 1932-ben rendszeresítették, és 1939-ig a szovjet légierő alapvető vadász-típusaként alkalmazták. Ezután a modernebb I–15 váltotta fel. A vadászrepülő egységektől történt kivonása után több példányát vadászbombázónak építették át, további két géppuskát szereltek föl, és az alsó szárnyak alá két bombazárat építettek. Ezt a változatot I–5LS típusjellel is jelölték. Ukrajnában még a második világháború elején is használták az akkorra már teljesen elavult típust.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Hossz: 6,81 m

  • Magasság: 3,98 m

  • Fesztávolság: 9,65 m

  • Hatótáv: 660 km

  • Személyzet: 1 fő

  • Csúcsmagasság: 7500 m

  • Szerkezeti tömeg: 943 kg (felszálló tömeg: 1335 kg)

  • Csúcssebesség: 278 km/h

  • Fegyverzet: két darab, egyenként 7,62 mm-es PV–1 géppuska a törzs két oldalán, a pilótafülkénél. Később még egy - a légcsavarkörön keresztül tüzelő géppuska

  • Motor: egy 480 Le-s (358 kW) M–22 (a Bristol Jupiter Szovjetunióban gyártott licenc-változata) típusú csillagmotor

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább