„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Junkers Ju 88 bombázó repülőgép

ju88
 
Kétmotoros, középszárnyas, keskenytörzsű, fémépítésű német Junkers bombázó, a Luftwaffe legnagyobb példányszámban épült bombázógépe volt. A második világháború egyik legsikerültebb repülőgép-típusa, tervei 1935-ben készültek el, prototípusa 1936 végén emelkedett a levegőbe. Az 1935-ben gyorsbombázónak tervezett Ju 88 több módosítás után 1939. augusztusban állt csapatszolgálatba, és 1939. szeptember 25-én négy Ju 88-as majdnem elsüllyesztette az Ark Royal angol repülőgép-hordozót. Norvégia megszállásakor is fontos szerepet játszottak. A kezdeti konstrukció eléggé védtelen volt a vadászok ellen, a későbbiekben ezért a bombakapacitás megnövelése mellett elsősorban a fegyverzet megerősítésére helyezték a hangsúlyt. Ennek ellenére sebessége nem csökkent túlságosan, felvette a versenyt a vadászgépekkel is. Manőverező-képessége szintén nagyszerű volt. A kiváló konstrukció lehetővé tette széleskörű alkalmazását. Alapvetően ugyan bombázói feladatokra készült, de híres az éjszakai vadász típusváltozata is. Ezen túl zuhanóbombázó, aknatelepítő, torpedóvető, csatarepülő és fotófelderítő módosulatait használták nagyobb számban. Gyártása a háború végéig folyt, számtalan változata készült, amelyeket különböző felszereléssel, fegyverzettel láttak el. A számos átépítés és megerősítés ellenére teljesítménye nem romlott. Különböző változataiból 14 980 db épült. A Ju 88B (1940-ben repült először) prototípusából fejlesztették ki a Ju 188-at.

TECHNIKAI ADATOK

  • Legénység: 4 fő

  • Motor: 2 db Junkers Jumo 211B-1, 12 hengeres; 1200 LE (felszálláskor)

  • Sebesség: 519 km/h (5500 m-en)

  • Fegyverzet: max. 4 db 7,9 mm-es MG 15-ös géppuska; max. 1800 kg bomba

  • Súly: 7258 kg (üresen); 10.750 kg (harckészen)

  • Csúcsmagasság: 8000 m

  • Hatótávolság: 1700 km (póttankkal)

  • Fesztávolság: 18,37 m

  • Hossz: 14,36 m

  • Magasság: 5,33 m


Bővebben:

Bár a Ju 88-as tervezését 1935-ben mint a Luftwaffe gyors közepes méretű bombázógépként kezdték meg, valójában a típust a II. világháború egyik legsokoldalúbb repülőgépeként és a Luftwaffe egyik legjelentősebb típusaként tartják nyilván. A Ju 88-as különlegesen átalakított altípusait bevetették bombázó, zuhanóbombázó, alacsonytámadó, nehézvadász, éjszakai vadász, felderítő és torpedóvető feladatokra egyaránt.

ju88__gilzerije

A Ju 88-as prototípusa 1936. december 21-én repült először 1000 LE-s Daimler-Benz DB 600A soros motorokkal. (Első ránézésre a Ju 88-asokat csillagmotor hajtotta, de ez csak a motor kerek formájú hűtője miatt tűnik így. Néhány késői Ju 88-as változatot egyébként BMW 801-es csillagmotorral is gyártottak.) Az első sorozatgyártású Ju 88-asok éppen a háború kitörésekor léptek csapatszolgálatba, és az első éles bevetést 1939. szeptember végén hajtották végre egy angol csatahajó ellen.

ju_88_pair_550

 

A Ju 88A-kat különféle változatban gyártották, különböző védelmi és támadó fegyverzettel és számos modernizálással, egészen a Ju 88A-17-es modellig. A legelterjedtebb alváltozat a Ju 88A-4-es volt, amelyet Észak-Európától kezdve a Balkánon és a Mediterrán-térségen át Észak-Afrikáig minden frontvonalon bevetettek. A típussal támadták a Szovjetúnióba tartó hajókonvojokat az Északi-tengeren, de ugyanúgy a szovjet csapatokat és városokat a keleti front déli végén, a Fekete-tengernél. A típus későbbi változatai voltak az alacsonytámadásra és harckocsi-elhárításra kifejlesztett Ju 88P-k, vagy a különleges teljesítményű motorokkal felszerelt, gyors Ju88S. A típus sokoldalúságát bizonyítja a Ju 88C nehézvadász repülőgép, amelynek néhány változatát radarral felszerelve éjszakai vadászgépként vagy éppen éjszakai támadógépként is alkalmazták. Igen sikeres volt a Ju 88G, amely függőleges formájú vezérsíkját a Ju 188-asról vették át, és Lichteinstein típusú radarral szerelték fel a Németorzágot és a megszállt Európát éjszakabombázó RAF gépek elfogására.

ju_88g_infl_nightbomber

A Ju 88R későbbi vadászgépváltozat volt, míg a felderítőgépek sorába tartozott a Ju 88D, a Ju88H és a Ju 88T. A háború végi „Mistel" fiahordó programban is fontos szerep jutott a 88-asoknak. A repülőgéphiánnyal bajlódó Magyar Királyi Honvéd Légierő 1942-ben jutott 17 darab Ju 88D felderítőgéphez, majd 1943-ban két, különleges kamerákkal felszerelt légifényképező/felderítő Ju 88D-hez. A bombázóerőink részére a Luftwaffe 32 darab Ju 88A-4 és C-6-os repülőgépet adott át 1943-ban, és tények igazolják, hogy néhány német felségjelű, de a magyar személyzet repült a keleti fronton. Összesen 14676 Ju 88-ast gyártottak, és a típust a Ju 188-as típusjellel fejlesztették tovább.

Forrás: John Batchelor, Malcolm V. Lowe: A repülés enciklopédiája

Írta: Liberator

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább