Az Arado SSD I. egy biplán vízi-vadászrepülőgép volt, melyet Németországban terveztek az 1920-as évek végén. A modell fejlesztését a vízfelszíni, valamint a hadihajókról történő katapultos indítások is ösztönözték. Éppen ezért Walter Rethel mérnök – a korábbi repülőgépeihez képest – egy teljesen új típust álmodott meg.
Az Arado SSD I. egy hagyományos kialakítású, de mégis szokatlan szárnyelrendezésű kétfedelű masina volt. A fából készült (furnérborítású) szárnyak ugyanis nem egymás fölött párhuzamosan, hanem a felső, az alsóhoz képest eltolva helyezkedett el. A törzs tetején a szárnyak mögött kapott helyet a nyitott pilótafülke. A gépet úszótalpakkal is ellátták, a törzs alá egy nagyobb, míg a szárnyak végeire egy-egy kisebb szerkezetet szereltek fel, melyeket – a szárnyakhoz hasonlóan – szintén N-alakú dúcokkal támasztottak ki.
Az SSD I. prototípusa az 53-as gyári számot, valamint a D-1905 polgári lajstromszámot kapta. Travemündében, a kísérleti repülések után, leszerelték az úszótalpakat és hagyományos futóművekre (kerekes főfutók és farokcsúszó) cserélték azokat, miközben a vízszintes vezérsíkot is módosították.
Az Arado SSD I-et ezután a szovjetunióbeli Lipeck-be szállították, ahol további kísérleti repüléseket folytattak a prototípussal, valamint a rivális Heinkel HD 38-al. (Ugyanis a versaillesi békeszerződés Németország számára kifejezetten tiltotta – többek között – a harci repülőgépek építését is. Így az új haditechnikai fejlesztéseket a korlátozás alá nem eső Szovjetunióban – államközi megegyezés alapján – próbálhatták ki a németek.) Végül mégis a Heinkel mintapéldánya került ki győztesen a versengésből. Éppen ezért az egyetlen megépített Arado-t 1932 áprilisától először a „Luftdienst GmbH”-nál (Légi Szolgálat Kft.), majd egy évvel később, pedig már a „Deutsche Verkehrfliegerschule” (DVS – Német Légiforgalmi Repülő Iskola) pilóta-kiképzőgépként használta. Az SSD I. végzete 1933-ban következett be, amikor Breitling közelében egy repülés során menthetetlenül összetörött.
Az Arado Ar SSD I. műszaki adatai:
-
Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)
-
Típus: vadász-, kiképző repülőgép
-
Személyzet: 1 fő
-
Motor: 1 db 650 LE-s (485 kW) BMW VI-os, 12 hengeres, V-elrendezésű, vízhűtéses csillagmotor
-
Fesztávolság: 10,00 m
-
Hosszúság: 8,50 m
-
Magasság: 3,40 m
-
Szárnyfelület: 30,90 m²
-
Üres tömeg: 1627 kg
-
Max. tömeg: 2030 kg
-
Szárnyterhelés: 66.00 kg/m²
-
Max. sebesség: 280 km/h
-
Leszálló sebesség: 105 km/h
-
Emelkedőképesség: 11,1 m/s
-
Csúcsmagasság: 6800 m
-
Fegyverzet: 2 db rögzített, előre tüzelő 7,92 mm-es géppuska
Felhasznált irodalom:
Michael J. H. Taylor: Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. 1989.
http://histaviation.com/Arado_SSD_I.html
http://www.aviastar.org/air/germany/arado_ssd-1.php
http://www.historyofwar.org/articles/weapons_arado_SSD_I.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_SSD_I
Írta: Kiss Kálmán