Az Arado SD III. biplán vadászrepülőgépet az 1920-as évek végén fejlesztették Németországban. A gépet Walter Rethel tervezte. A modellt az SD II. típus alapján fejlesztették tovább, amely magán hordozta az elődtípus sajátosságait. A fő különbség – az SD II. és SD III. modellek között – a motor elrendezésben, a hosszabb törzsben, és az újratervezett futóműben volt észrevehető.
Az SD III-as motorja egy 510 LE-s (380 kW) Bristol Jupiter VI-os csillagmotor volt, melyet a Siemens-Halske cég licenszben gyártott és ez egy kétágú légcsavart forgatott meg. Az első és egyben egyetlen prototípus 1929-ben emelkedett először a levegőbe. A géppel további kísérleti repüléseket végeztek Staakenben, Rechlinben és Lipeckben is. Végül az SD III-as tapasztalatai alapján fejlesztették tovább az Arado Ar 64-es és Ar 65-ös sikerszériákat, melyek az új Luftwaffe első harci repülőgépei lettek.
Az Arado Ar SD III. műszaki adatai:
- Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)
- Típus: vadászrepülőgép
- Személyzet: 1 fő
- Motor: 1 db 510 LE-s (380 kW) Bristol Jupiter VI-os csillagmotor, melyet a Siemens-Halske cég licenszben gyártott
- Fesztávolság: 9,90 m
- Hosszúság: 7,75 m
- Magasság: 3,20 m
- Szárnyfelület: 23,26 m²
- Max. sebesség: 225 km/h
- Utazósebesség: 200 km/h
- Leszálló sebesség: 95 km/h
- Emelkedőképesség: 11,9 m/s
- Csúcsmagasság: 6400 m
- Fegyverzet: 2 db rögzített, előre tüzelő 7,92 mm-es géppuska
Felhasznált irodalom:
Michael J. H. Taylor: Jane's Encyclopedia of Aviation. London: Studio Editions. 1989.
World Aircraft Information Files. Brightstar Publishing, London.
http://www.historyofwar.org/articles/weapons_arado_SD_III.html
http://www.aviastar.org/air/germany/arado_sd-3.php
http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_SD_III
Írta: Kiss Kálmán