A szovjet hadseregben nagyobb bátorság kell a visszavonuláshoz, mint az előrenyomuláshoz." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado SD I. vadászrepülőgép

A Weimari Köztársaság idején – a versaillesi békeszerződés rendelkezéseinek kijátszására – titokban kezdték meg a német légierő kiépítését. 1921-bnen a Reichswehr (Védelmi Minisztérium) keretein belül egy kicsiny repülési osztály alakult meg, majd 1923-tól a Szovjetunióban – szintén titokban – indult meg a német repülő személyzetek kiképzése. Ugyanekkor kezdődött az új katonai repülőgépek fejlesztése, így az együléses vadászoké is.

Ar_SD_I_359x221.jpg
 
Tulajdonképpen az Arado Ar SD I volt az első vadászrepülőgép-modell, melyet a warnemündei Arado Handelsgesellschaft-nál (később Arado Flugzeugbau, majd Arado Flugzeugwerke GmbH) építettek. A gépet Walter Rethel mérnök tervezte az 1920-as években, aki korábban a Fokker cégnél dolgozott. Az SD I. hagyományos kialakítású volt, az acél-csőszerkezet mellett a pilótafülke fémből, míg a hátsó rész fából készült. A kétfedelű gép szárnyait N-alakú dúcokkal és merevítő huzalokkal kapcsolták össze. Szakértők szerint azonban a biplán gép teljesen a Fokker modellekre hasonlított. Az SD I-et egy 425 LE-s, 9-hengeres, léghűtéses Bristol Jupiter csillagmotorral készítették, melyet a francia Gnome-Rhone cég licencben gyártott. Védő fegyverzetként később 2 db szinkronizált 7,92 mm-es MG 08/15 géppuskát szereltek rá.
 
A két prototípus közül az első (a 49-es gyári számú) 1927-ben Rechlinben repült először dr. Theodor Bienen pilótával. A 21. berepülés alatt, 1927. október 11-én a gép azonban lezuhant. Theodor Bienen pedig életét vesztette. (Más források szerint 1927. október 11-én vagy 27-én repült először az SD I-es.) A repülőgépnek már ekkor megmutatkoztak a hiányosságai. Elsősorban a repülési paraméterekkel voltak elégedetlenek a szakemberek, ezért a Reichswehrministerium illetékesei a szerkezet áttervezését javasolták. Ezek a beavatkozások végül egy új gépet, az Arado SD-II-őt eredményezték. Az SD I-et a Szovjetunióban, a lipecki bázison is kipróbálták, ahol további berepüléseket végeztek vele.
 
Az Arado Ar SD I. műszaki adatai:

  • Gyártó: Arado Handelsgesellschaft (Arado Flugzeugbau)

  • Típus: kétfedelű vadászrepülőgép

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 425 LE-s (317 kW) Bristol Jupiter VI

  • Fesztávolság: 8,40 m

  • Hosszúság: 6,75 m

  • Magasság: 2,90 m

  • Szárnyfelület: 16,8 m²

  • Üres tömeg: 850 kg

  • Max. felszálló tömeg: 1230 kg

  • Üzemanyag kapacitás: 240 l

  • Szárnyterhelés: 73,2 kg/m²

  • Max. sebesség: 275 km/h

  • Utazósebesség: 240 km/h

  • Emelkedőképesség: 10,4 m/s

  • Csúcsmagasság: 8000 m

  • Fegyverzet: 2 db előre tüzelő 7,92 mm-es MG 08/15 géppuska

Felhasznált irodalom:
Michael J. H. Taylor, Jane's Encyclopedia of Aviation. Studio Editions, London, 1989.
 
Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább