„Háborúban elszántság, vereségben dac, győzelemben nagylelkűség, békében jóindulat.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado Ar 64 vadászrepülőgép

Az I. világháborút lezáró versaillesi békeszerződés Németország számára – többek között – megtiltotta, hogy légierőt működtessen, valamint katonai repülőgépeket gyártson. Az intézkedés kijátszására már az 1920-as években elkezdődött az új légierő alapjainak a lerakása. Az Arado repülőgépgyárban végül az SD II és SD III típusú gépek továbbfejlesztéseként készült el az Ar 64-es együléses vadászrepülőgép. Az Ar 64-es volt az első vadász feladatú, kétfedelű gép, melyet az újrafegyverkezéskor és a Luftwaffe megalakításakor már gyártottak, így szinte azonnal szolgálatba tudták állítani.

Ar_64a_D_2355_370x253.jpg

Az Arado SD II és SD III típusú gépekkel szerzett tapasztalatok alapján alakították ki az Ar 64-es modellt. Ehhez alapos aerodinamikai vizsgálatokat folytattak le, amelyek eredményeképpen átalakították a törzsszerkezetet. Ar 64a prototípus végül egy db 530 LE-s (395 kW) Siemens Jupiter VI, kilenchengeres csillagmotort kapott, ami – a jobb teljesítmény reményében – egy négytollú fa-léglégcsavart hajtott meg. A prototípussal a szovjetuniói Lipeckben folytattak kísérleteket, miközben a Fokker D.XIII modellt is vizsgálták.
Az Ar 64a prototípus első repülését 1929 elején (más adatok szerint 1930-ban) hajtották végre. A gép berepülését követően újabb módosításokat végeztek el, majd ezek alapján építettek 2 darab Ar 64b modellt. Ezek a gépek már az erősebb 640 LE-s (477 kW), 12-hengeres BMW VI csillagmotort kapták. 1931-ben ismét Lipeckben próbálták ki az új változatot.
arado_ar_65.gif
Majd ezután az Ar 64c következett, amely egy 530 LE-s (395 kW) Jupiter VI csillagmotorral épült, kis szerkezeti átalakítással. Végül sorozatgyártásra mégis az újratervezett, meghosszabbított függőleges vezérsík-résszel, módosított futóművel és erősebb Jupiter motorral épített Ar 64d és Ar 64e verziók kerültek. (Az Ar 64d-t négytollú, míg az Ar 64e szériát kéttollú légcsavarral gyártották.) 1932 nyarán 20 db vadászgép rendszeresítését rendelték meg az illetékes hatóságok, melyből 1934 végéig 19 db Ar 64-et adtak át. Ezenkívül 1932-1933-ban 12 példányt szereltek össze a Focke-Wulf repülőgépgyárban is. Az Ar 64 különféle változataiból 1931-1934 között összesen több mint 30 db készült el.
 
1933. április 1-én 6 db Ar 64d és 5 db Ar 64e állt szolgálatban. Ezek a gépek akkor a Schleissheim-i vadászrepülő-iskola századához tartoztak. Ez a vadászszázad először a Döberitz-i, majd pedig a Damm-i vadászosztályhoz tartozott később. 1936. július 1-én még mindig 21 db Ar 64-es állt a Luftwaffe szolgálatában. Egyes példányait egészen a II. világháború végéig használták. Az Ar 64 váltó típusa az Ar 65 lett.
 
Az Arado Ar 64 műszaki adatai:
  • Gyártó: Arado Flugzeugbau

  • Típus: vadászrepülőgép

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 530 LE-s (395 kW) Siemens Jupiter VI, kilenchengeres, léghűtéses csillagmotor

  • Fesztávolság: 9,90 m

  • Hosszúság: 7,82 m

  • Magasság: 2,85 m

  • Szárnyfelület: 24,60 m²

  • Üres tömeg: 1245 kg

  • Max. felszálló tömeg: 1670 kg

  • Utazósebesség: 210 km/h 6000 m magasságban

  • Emelkedőképesség: 1,8 perc 1000 m magasságba

  • Max. sebesség: 259 km/h

  • Csúcsmagasság: 6800 m

  • Fegyverzet: 2 db 7,92 mm-es MG 08/15 géppuska, és kisebb bombák

Felhasznált irodalom:
 
William Green and Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighters. Colour Library Direct, Godalming, UK: 1994.
 
Írta: Kiss Kálmán

 

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább