Henschel Hs 129 csatarepülőgép
A He 129 tervével a Henschel cég az 1937 tavaszán egy viszonylag kicsi, de erősen páncélozott és a földi csapatok támogatására is alkalmas Schlachtflugzeugra, csatarepülőgépre kiírt pályázatra jelentkezett. A tiszta fémépítésű, szabadonhordó szárnnyal készített típus 1939 tavaszán repült először, akkor még két 465 Le-s (347 kW) Argus As 410 típusú, fordított hengerelrendezésű V-motorral. Csak 1942 áprilisában állították szolgálatba, Hs 129B-1 típusjellel és francia hadizsákmányból származó erősebb csillagmotorral. Az igen sérülékeny motor teljesítménye nem volt elegendő, de mivel a keleti fronton nagy szükség volt repülőgépekre, 843 darab Hs 129B készült el. A Hs 129B-2 a Hs 129B-1 továbbfejlesztése volt; 1943-ban repült először, ezt követően hamarosan megszüntették rajta a kiegészítő fegyverbölcsőket, ehelyett a törzs alá épített harckocsi-elhárító gépágyúk kerültek a gépre. A Hs-129 csatarepülőgépként 37 mm-es gépágyúval felszerelve hatékony fegyvernek bizonyult. Eredményességét jól mutatja, hogy a kurszki csatában 68 darab Hs-129 repülőgép 50 páncélost semmisített meg néhány óra alatt.
TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 9,75 m
-
Magasság: 3,25 m
-
Fesztávolság: 14,23 m
-
Hatótáv: 560 km
-
Személyzet: 2 fő
-
Csúcsmagasság: 9000 m
-
Szerkezeti tömeg: 4020 kg (felszálló tömeg: 5250 kg)
-
Csúcssebesség: 407 km/ó
-
Fegyverzet: két 20 mm-es, mereven beépített gépágyú és két 13 mm-es, mereven beépített géppuska a törzs alsó és felső részén, lehetőség egy mereven beépített gépágyú vagy négy 7,92 mm-es géppuska felszerelésére a törzs alá és 450 kg-os bombateher
-
Motor: két 700 Le-s (522 kW) Gnóme-Rhóne 14M-4/5 típusú, 14 hengeres, kétsoros csillagmotor