Mitsubishi A6 'Zero-Sen' vadászgép
A japán háborús gépezet mítoszát a repülők között egy félelmetes vadászgép testesítette meg: a Zero. Prototípusa 1939. április 1-jén emelkedett először a levegőbe, hajtóműve a 780 lóerős Mitsubishi Zuisei 13-as könnyű építésű kétsoros csillagmotor volt. Ez a nagy hatótávolságú és rendkívüli sebességű vadászrepülőgép kiváló manőverezési képességgel rendelkezett, amelyet könnyű, alumíniumötvözetből épített csővázának köszönhetett. A Zero képességei varázslatosnak tűntek, de pilótája számára maga volt a halálos csapda. A tervező ugyanis a páncélozás és az öntömítő üzemanyagtank elhagyásával a nagyobb hatótávolság és sebesség kedvéért feláldozta a pilóta biztonságát. A háború folyamán haditengerészeti és szárazföldi védővadászként, vadászbombázóként, zuhanóbombázóként és kamikaze-repülőgépként egyaránt használták. Az anyahajóról indítható harci gépek közül ez volt az első, amely a szárazföldi bázisú vadászgépeket is felülmúlta. 1943-ban már elodázhatatlanná vált, hogy repülési teljesítményét jelentősen javítsák, így született meg az A6M5 Modell 55 változat, amely a teljes Zero-gyártásnak több mint a felét tette ki.
TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 9,06 m
-
-
-
Hatótáv: 1920 km (póttankkal)
-
-
-
Szerkezeti tömeg: 1775 kg
-
-
-
Fegyverzet: 2 x 20 mm Type 99 Mk.4 gépágyú, 2 x 13.2 mm géppuska (szárnyak) és 1 x 13.2 mm géppuska (törzsorr); 2 x 60 kg bomba a szárnyakon és/vagy 2 x 35 kg levegő-föld rakéta.
-
Hajtómű: kettős 14 hengeres léghűtéses csillagmotor (Nakajima NK1F Sakae 21,1210 LE)