A Ki-43-as Hayabusa, és a Ki-44-es Shoki leváltására ter- vezett Hayate a második világháború végső szakaszában a japán hadsereg légicsapatainak legjobb vadászgépe volt. 1943 márciusában repült először és már a próbák során kimagasló eredményeket produkált. A típus kiválóságát csak erősítette, hogy ellentétben más, nagy teljesítményű japán vadászgépekkel, itt elmaradtak a repülőgép gyermekbetegségei, és ráadásul elegendő gép is állt rendelkezésre. Az 1800 LE-s Nakajima HA-45 típusú 18 hengeres csillagmotorral felszerelt gép 6000 m-en 630 km/h csúcssebességet ért el, és 6,5 perc alatt emelkedett 5000 m-re. Fegyverzete 4 db 12,7-es géppuska volt, ezenkívül ledobható póttartályokkal is ellátták, így a hatótávolsága 2200 km lett. Két fontos változat készült: a Ki-84-I-ből négy altípus épült meg, egyre erősebb fegyverzettel, a KI-84-II-eseken pedig, hogy takarékoskodjanak a hadászati szempontból fontos anyagokkal, a farokrészt és egyes szerelvényeket fából készítették. Az utolsó változat a Ki-84-Ia átépítése volt, Ki-116 típusjellel és gyengébb motorral. A típusból összesen 3382 db készült, közülük az a néhány, amely a háború után zsákmányként az USA-ba került, eredeti formájában fennmaradt és ma a múzeumok féltett kincsei közé tartozik.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 9,92 m
-
Magasság: 3,35 m
-
Fesztávolság: 11,24 m
-
Hatótáv: 2168 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 10 500 m
-
Szerkezeti tömeg: 2660 kg
-
Felszálló tömeg: 3613 kg
-
Csúcssebesség: 631 km/ó
-
Fegyverzet: két 20 mm-es a szárnyba mereven beépített gépágyú, két 12,7 mm-es a törzs tetején a pilótafülke előtt mereven beépített géppuska és 500 kg-os bombateher zárt bombatérben
-
Hajtómű: egy 1900 Le-s (1417 kW) Nakajima Ha-45 (Army Typ« 4) Model 23 típusú, 18 hengeres, kétsoros csillagmotor