A japán rakétatechnika későbbi atyja, Itokawa Hideo egy 1937-es kiírásra tervezte ezt a könnyű, rendkívül manőverezőképes kis vadászgépet, a korábbi, igen népszerű Ki-27 „Nate” felváltására. Az első prototípusok nagy csalódást okoztak, a pilóták szerint ugyanis az új gép elődjénél rosszabbul fordul, és nem sokkal lett gyorsabb. Több átalakítás (súlycsökkentés, törzs karcsúbbá tétele, és legfőképpen Fowler harci manőverező féklapok felszerelése) után azonban a Hayabusa – magyarul Vándorsólyom – igazi közelharcos vadásszá vált. Bármely szövetséges gépet fölényesen kimanőverezett, ám ennek súlyos ára volt – noha a japán pilóták ezt nem vették hátránynak: a páncélozás teljes hiánya, és nem öntömítő üzemanyagtartályok. A Hayabusa így hajlamos volt szétesni néhány 0.5 kaliberű géppuskalövedék találatától.
Fegyverzete igen könnyűnek volt mondható. Vagy két 7,7 mm-es (0.303) Type-97 géppuska, vagy egy 12,7 mm-es (0.5) és egy 7,7 mm-es, vagy két 12,7 mm-es Ho-103 géppuska alkotta a tűzerejét. Noha ez utóbbihoz használtak robbanólövedékeket is, a későbbi, erősen védett szövetséges gépekben kevés kárt tudtak tenni. A háború elején manőverezőképessége elsöprő előnynek bizonyult, de később ez eltűnt, és a hátrányok váltak hangsúlyossá – különösen a legjobban képzett pilóták elestével, és „gyorstalpalón” képzett gyakorlatlan pilóták megjelenésével. Noha a háború végén elkezdték felváltani a Ki-84 Hayate típussal, egyes alakulatok mindvégig Hayabusákkal harcoltak. A szárazföldi pilóták legnagyobb ászai is ezt a típust repülték, a legnagyobb Hayabusa-ász Anabuki Satoshi őrmester volt 39 igazolt légi győzelemmel.
A korai változatok kétágú légcsavart kaptak, később erősebb motorral és háromágú légcsavarral látták el őket. A szövetségesek „Oscar” néven emlegették, de közkeletű elnevezés volt rá az „Army Zero” is, utalva arra a tényre, hogy a méltán legendás tengerészeti vadászgép szárazföldi haderőben használt megfelelőjéről volt szó.
Bármilyen meglepő, a Hayabusa a háború után is szép karriert futott be. Zsákmányolt példányokat alkalmaztak a francia csapatok a Viet Minh erői ellen Indokínában, de a típus kivette a részét Indonézia függetlenségi harcából, valamint a koreai háborúból is, ahol az északi erők alkalmazták. Kínában a polgárháború során mindkét fél, a nacionalisták és a kommunisták is alkalmaztak ilyen gépeket, A Kínai Népköztársaság csak 1952-ben selejtezte zsákmányként megmaradt Hayabusáit! A II. világháború alatt Japánon kívül a Mandzsukuo néven ismert bábállam, valamint Thaiföld használta e gépeket. Sok példány végezte kamikaze-támadások eszközeként.
Technikai adatok:
-
Hossz: 8.92 m
-
Fesztáv: 10.84 m
-
Magasság: 3.27 m
-
Üres súly: 1,910 kg
-
Felszállósúly: 2,925 kg (6,450 lb)
-
Motor: 1 × Nakajima Ha-115 típusú, 14 hengeres léghűtéses csillagmotor, 858 kW (1,150 LE)
-
Csúcssebesség: 530 km/h
-
Hatótáv: 1,760 km
-
Csúcsmagasság: 11,200 m
-
Fegyverzet: 2 db szinkronizált géppuska (lásd a szövegben), valamint maximum 2 db 250 kg bomba
Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)