A japán repülőgéphordozók standard gépe a Mitsubishi A6M Zero előtt az alsószárnyas, merev futóműves, nyitott kabinos Mitsubishi A5M4 "Claude" volt. Ez a gép 435 km/h sebességgel repült akkor, amikor a US. Navy éppen átvette első F3F-1-es behúzható futóműves, kétfedelű gépeit, a RAF pedig a 290 km/h sebességgel repülő Hawker Nimrod-okat. A repülőgép 30-as évek japán iparának és katonai ütőképességének igen fontos tényezőjét jelentette, amelynek köszönhetően az ország függetlenné vált a nyugati importtól. Teljes egészében japán gyártmány volt, egyben az első japán egyfedelű haditengerészeti vadászgép. A nyolc prototípusból az első 1935 februárjában repült, és az A5M-1-est 1937 tavaszán állították szolgálatba. A sorozatgyártás csak 1943-ban fejeződött be; 980 darab gép készült el, az A5M1-től az A5M4-ig terjedő típusjelzéssel. 103 példány épült az A5M4-K jelű kétüléses iskolagépből, így a teljes gyártási szám 1100 körülire becsülhető. A repülőgép nagyon népszerű volt a japán haditengerészeti pilóták körében.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 7,59 m
-
Magasság: 3,27 m
-
Fesztávolság: 11,05 m
-
Hatótáv: 1400 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 9800 m
-
Szerkezeti tömeg: 1236 kg (max. felszálló tömeg: 1822 kg)
-
Csúcssebesség: 435 km/h
-
Fegyverzet: két 7,7 mm-es géppuska a pilótafülke előtt mereven a törzsre építve, 60 kg-os bombateher külső megerősített pontokon
-
Hajtómű: egy 785 Le-s (585 kW) Nakajima Kotobuki 41 vagy 41Kai típusú, kílenchengeres, egysoros csillagmotor