Japán II. világháborús, elsővonalbeli katonai repülőgépei között ez a fordított hengerelrendezésű V-motoros egyedi típusnak számított. A Kawasaki Ha-40 jelű soros motor a német Daimler-Benz DB 601A licencváltozata volt. A 12 prototípus berepülése 1941 decemberében kezdődött, a repülőgép teljesítménye és vezethetősége kiválónak bizonyult. A Ki-61-I összesen 1380 példányban készült; 1943 februárjától állították szolgálatba.A Ki-61 Kai változatból 1274 darabot gyártottak, meghosszabbított törzzsel és módosított fegyverzettel. A további fejlesztés eredménye volt a két - egymástól a fegyverzetükben különböző - altípusban, 374 darabos sorozatban elkészült Ki-61-II Kai magassági vadászgép, Kawasaki Ha-140 motorral. A Ki-61-est is elérte a japán vadászgépek sorsa: amerikai vetélytársaik hamarosan túlszárnyalták őket. A Ki-61-II Kai kiváló magassági vadászgép volt, de nagy hátrányt jelentett megbízhatatlan Kawasaki Ha-40-es V-motorja, amelynek ráadásul a gyártása is eléggé lassan haladt. A motorhiány miatt kényszerszülte megoldásként a Ki-61-II Kai sárkányt a Mitsubishi Ha-112-II motorral párosították. Így jött létre a Kawasaki Ki-100 vadászgép.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 8,77 m
-
Magasság: 3,65 m
-
Fesztávolság: 12,02 m
-
Hatótáv: 1100 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 11 550 m
-
Szerkezeti tömeg: 2310 kg
-
Felszálló tömeg: 3250 kg
-
Csúcssebesség: 592 km/ó
-
Fegyverzet: két 12,7 mm-es, mereven beépített géppuska a pilótafülke előtt a törzs tetején, két 12,7 mm-es, mereven beépített géppuska a szárnyon
-
Hajtómű: egy 1175 Le-s (876 kW) Kawasaki Ha-40 (Army Type 2) típusú, 12 hengeres, fordított hengerelrendezésű V-motor