Westland Whirlwind vadászgép
A RAF első kétmotoros együléses vadászgépének kialakításában fontos szempont volt, hogy a gép orrába négy, 20 mm-es gépágyút lehessen elhelyezni. A motorok kipróbálásához a Rolls-Royce Peregrine típus két változatát vették alapul, amelyek tulajdonképpen a hagyományos Kestrel-motorok korszerűsített változatai voltak. A motorok gyermekbetegségei, valamint az, hogy a Rolls-Royce cég inkább nagy Merlin-motorjai fejlesztésével és gyártásuk felfuttatásával volt elfoglalva, megpecsételte a Whirlwind sorsát. Az egyébként kitűnő vadászgépből mindössze 112 darab készült, amelyeket 1940 júniusa és 1943 júniusa között állítottak hadrendbe, két századnál. A megmaradt Whirlwind Mk. I.- eseket később Mk. I.A jellel vadászbombázó repülőgépekké alakították át. A repülőgépnek egyébként túl nagy volt a leszállósebessége, ezért sem állítottak belőle többet hadrendbe.
TECHNIKAI ADATOK
-
Méretek: hossz 9,85 m; magasság 3,18 m; fesztáv 13,75 m
-
Szerkezeti tömeg: 3770 kg
-
Felszálló tömeg: 5170 kg
-
Személyzet: 1 fő
-
Fegyverzet: négy 20 mm-es, az orrba mereven beépített gépágyú és 454 Kg-os bombateher külső megerősített pontokon
-
Hajtómű: két 765 LE-s Rolls-Royce Peregrine I, 12 hengeres V-motor
-
Hatótáv: 1279 km
-
Teljesítmény: max. sebessége 580 km/h; csúcsmagasság 9145 m