TECHNIKAI ADATOK
-
Hossz: 21,17 m
-
Magasság: 5,49 m
-
Fesztávolság: 33,55 m
-
Hatótáv: 3362 km
-
Személyzet: 12 fő
-
Csúcsmagasság: 8 540 m
-
Szerkezeti tömeg: 17 500 kg
-
Felszálló tömeg: 26 000 kg
-
Csúcssebesség: 480 km/h
-
Fegyverzet: 10 db 12,7 mm-es géppuska, 2275 kg bombateher
-
Hajtómű: négy darab 1200 LE-s Pratt & Whitney R-1830-65 Twin Wasp kétsoros csillagmotor
Bővebben:
A Consolidated B-24 Liberator a II. világháború alatt az Egyesült Államok egyik leghíresebb nehézbombázó repülőgépe volt, a B17-es (és a B-29-es) mellett, habár soha nem tett szert olyan hírnévre, mint kettő társa. Okként talán említeni lehet hogy a Liberator bonyolultabb szerkezet volt mint a B-17-es. Nehezebb volt repülni vele, kevesebb harci sérülést viselt el, szakképzettebb pilótát igényelt és sokkal inkább hajlamos volta felszállásoknál a balesetekre. Pilótái ennek ellenére úgy értékelték, hogy ez a jobb típus, amelyet nagyobb példányszámban, több változatban és több célra gyártottak, mint a B-17-est, és mindemellett hosszabb ideig tartották őket szolgálatban.
A tényleges darabszámról a Liberator esetében vitatkoznak, de a legmegbízhatóbb adatok szerinte 18482-es tételszámot emlegetik. Bárhogy is, az USA-ban a II. világháború alatt az összes hadigép közül a Liberatorból gyártották a legtöbbet. A B-24-esek elődje a Consolidated Model 32-es volt, amelynek jelentőségét a Davis féle, különösen nagy karcsúságú szárny adta, amely akkortájt nem volt igazán elterjedt a repülőgépgyártók között. Ennek ellenére ez a szárnytípus tette lehetővé a Liberatornak a kitűnő hatótávolságát és teherbíró képességét. A típus másik jelentős előnye volt a tágas, mélyen fekvő törzs, ami jó bombaterhet jelentett, és amely arra is alkalmas volt, hogy szállítógép változatot is építsenek belőle. Az egyetlen XB-24-es prototípussal 1939. december 29-én repültek először, és a berepülését követően hét YB-24-es kísérleti gépet rendeltek csapatpróbákra. Ezt a tételt 38 B-24A gép követte. A típusból Franciaország 175 darabot rendelt, de a német támadás miatt ezeket már nem tudták átadni nekik, hanem Nagy-Britanniába irányították őket.
Az angolok maguk is nagy tételeket rendeltek a típusból (többek között a Lend-Lease egyezmény keretében) az elkövetkezendő években. A brit gépek esetében a Consolidated saját típusjele a kezdetben LB-30, illetve LB-30A volt, ahol az LB jelzés a Land Bomber rövidítéseként szerepelt. A britek néhány Liberatort a B.O.A.C. Légitársaság számára vásárolták meg, amely többek között az észak-atlanti útvonalon üzemeltette a típust, főként azokat a polgári pilótákat szállítva az USA-ba és Kanadába, akik a gyárakból repülték haza az új repülőgépeket. A RAF Coastal Command is üzemeltette a repülőgépet korai ASV kutatóradarral felszerelve. Itt a jelzése Liberator Mk.I volt. A U.S. Army 1941 nyarán vette át az első B-24A-kat, és igényeiknek megfelelően a későbbi repülőgépek már nagyobb törzzsel, módosított fegyverzettel és turbófeltöltővel ellátott motorokkal készültek. A turbófeltöltők alkalmazása (A motorból a kipufogógáz-vezetéken keresztül távozó nagy sebességű égéstermék hajtja a turbófeltöltő turbináját, így egyúttal a vele egy tengelyre csapágyazott kompresszort , ami a friss levegőt beszívja és a légkörinél magasabb nyomáson a hengerekhez juttatja - így lehetséges több üzemanyag hozzáadása, ami növeli a motor teljesítményét.) sok amerikai harci repülőgép teljesítményét növelte meg a II. világháború alatt. A turbófeltöltők alkalmazásában ebben a korban a Egyesült államok az első helyen állt a világon. A Liberatorok eddig felsorolt altípusai tulajdonképpen csak kísérleti célra szolgáltak, az első igazi, nagy sorozatban készült és bevethető modell a B-24D lett. Ez lényegében megfelelt a B-24C-nek, viszont erősebb motorjai voltak, és megnövelték a gép maximális felszállósúlyát. Ebből a típusból összesen 2728 darabot gyártottak (beleértve azt a tízet is, amely a Dougla üzembe készült). Ebből a tételből a RAF is átvett gépeket, Liberator Mk.III és Mk.IIIa jelzéssel általában brit gyártású Boulton Paul lövésztoronnyal. 1943-ban sok, a U.S. Army Air Force Tulajdonában lévő B-24D-t használtak tengerészeti felderítésre és tengeralattjáró kutatásra mindaddig, amíg ezt a feladatot a U.S. Navy PB4Y-1-ei (lényegében a B-24D-k egyik változata) átvették. Sok B-24D-t láttak el Erco típusú, golyó formájú lövésztoronnyal az orrban. A Douglas és a Ford által lészített B-24D-k csak az alkalmazott légcsavarok típusában tért el a Consolidated gépektől.801 darab B-24E-t gyártott a Convair, amely a Consolidated cég utóda lett 1943-tól, a North American Aviation cég pedig 430 B-24G-t állított elő – egy részüket motorizált orrtoronnyal. A B-24H-t az R-1830-65-ös motor és az Emerson típusú, orrban lévő lövésztorony jellemezte. Három gyárban, a Convairnél, a Douglasnál és a Fordnál gyártottak 3100 darabot belőlük. Akárcsak a B-17-es esetében, a B-24-esek korai sorozatainál sem volt elégséges az üvegezett orrban elhelyezett géppuska a szemből támadó vadászgépekkel szemben. Ez vezetett ahhoz, hogy az „üvegház” jellegű orrot a későbbi sorozatoknál forgatható géppuskatoronyra cserélték. A három említett gyár és a North American 6678 további B-24J-t gyártott. Ezeken a Consolidated vagy a Motor Products orrtornyát és a Briggs típusú, golyó formájú tető-géppuskatornyot alkalmazták. A amerikai haderőnemek mellett ebből a típusból is sokat vett át a RAF, amely főként a Coastal Command egységeinél vetette be a gépeket. Még ebben az időben is a legfontosabb hadászati tevékenységek közé tartozott az Atlanti-óceáni „rés” elzárása és a német tengeralattjárók távol tartása az életfontosságú utánpótlást szállító hajókonvojoktól. A Convairnél és a Fordnál készültek a B-24L-ek és B-24M-ek, amelyek fegyverzetükben különböztek elődeiktől. A B-24-esekre kötött további megrendeléseket törölték, mert megjelentek a sikeres B-29-esek, így a kisebb kapacitású bombázógépekre már nem volt szükség. Ennek ellenére a B-24-est jelentősen áttervezték a U.S. Navy számára PB4Y-2 Privateer jelzéssel. Az új bombázó és tengerészeti felderítő gépen jelentősen megnövelték a törzs méretét, és a jellegzetes kettős függleseges vezérsík helyett csak egyet alkalmaztak. Ennek prototípusa1943. szeptember 20-án repült először, és 739 darab készült belőle a Convair San Diegó-i gyárában. A Privateer utas-és teherszállító változata volt az RY-3, amelyből viszonylag keveset gyártottak. A B-17-esek mellett az Európában bevetett 8. és 15. Léghadsereg egységeinél a B-24 Liberatorok is jelentős szerepet kaptak a hadászati bombatámadásokban. Kizárólag B-24-esekkel hajtották végre 1943. augusztus 1-jén a romániai Ploesti környéki olajmezők elleni bombatámadást, amely érzékenyen érintette a tengelyyhatalmak olajellátását és máig a II. Világháború egyik leghíresebb bevetésének számít.
A B-24 esek jelentősége mégis a csendes-óceáni hadszíntéren volt jelentős, ahol a nagy távolságok miatt megfelelőbb volt a B-17-eseknél. Sok B-24-essel repülőt tüntettek ki a Kongresszusi éremmel, a bátorságért adható legmagasabb amerikai kitüntetéssel, egy főt pedig halála után-a hasonló értékű brit Viktória kereszttel. A B-24-es VIP változata a C-87 szállítógép is fontos típusnak számított. Churchill maga is sokat repült a „Commando” nevű, személyi használatra rendelt és a korai időkből származó Liberatorral. A Liberatorok másik fontos altípusa a F-7 fotófelderítő gép volt, és létezett a C-109-es típus amelyekből több légiutántöltő repülőgépet és meteorológiai felderítőgépet alakítottak ki. Az amerikai és a brit haderőnemek mellett több szövetsége ország is jelentős számban rendszeresítette a Liberatorokat, amelyek viszont elég gyorsan eltűntek a II. világháború után az amerikai és a brit légierőktől. A U.S. Army Air Force új hadászati bombázógépe a B-29 Superfortress lett, de néhány Liberator még egy ideig megmaradt. A világháború befejezése után sok gépet használtak szállítógépként. A hidegháború kezdetekor pár repülőgépet elektronikus adatfelderítésre (Elint) alkalmazták és a szokványos felszereltségű Privateerek is szolgálatban maradtak néhány országban.
Forrás: John Batchelor-Malcolm V. Lowe: A repülés enciklopédiája 1939-1945
Írta: Liberator