Az amerikai Boeing cég 1934-ben kezdte meg egy többmotoros nehézbombázó-típus kifejlesztését. Követelmény volt, hogy a készülő repülőgép szárazföldi célok és hajók ellen is alkalmazható legyen. A Boeing Model 299-nek nevezett bombázó próbaútjára már a következő évben sor került. A B-17-esek különféle változataiból ezután majdnem 13 ezret gyártottak. Bár a B-24 Liberator típusból ennél is több készült, mégis a "repülő erőd" lett a második világháború legismertebb amerikai bombázója. A Csendes-óceán térségétől az afrikai hadszíntéren át Európával bezárólag minden fronton alkalmazták. A Németország elleni nappali stratégiai bombázások fő fegyvere lett. Az "erőd" elnevezés nem túlzás: a gépet úgy tervezték, hogy egyedüli is meg tudja magát védeni az ellenséges vadászgépektől. A német pilóták viszont hamar rájöttek, hogy hátulról könnyen támadható. Ezen hiányosságát farokgéppuska beépítésével igyekeztek kiküszöbölni, de igazi megoldást csak a nagy hatótávolságú vadászgépek megjelenése jelentett. Mivel általában jól védett célpontok ellen alkalmazták, a vadászok mellett a légvédelmi tüzérség is súlyos veszteségeket okozott a B-17-eseknek. Ennek ellenére a legjobb bombázók közé tartozott. A típust - bár kitűnő teljesítménnyel rendelkezett - a II. világháború befejezése után nem tartották tovább szolgálatban. Időközben megjelentek a nagyobb, korszerűbb nehézbombázók, melyek még a kiváló B-17 teljesítményét is felül tudták múlni. A repülő erőd hosszú és kemény szolgálat után nyugalomba vonult, s helyét hamarosan átvették a modernebb és nagyobb teljesítményű sugárhajtású repülőgépek.
-
Hossz: 22,27 m
-
Magasság: 5,76 m
-
Fesztávolság: 31,65 m
-
Hatótáv: 2962 km
-
Személyzet: 10 fő
-
Csúcsmagasság: 11 400 m
-
Szerkezeti tömeg: 14 849 kg
-
Felsz. tömeg: 25 000 kg
-
Csúcssebesség: 482 km/h
-
Fegyverzet: 13 db 12,7 mm-es géppuska, max. bombateher - 7850 kg
-
Hajtómű: 4db 1200LE-s Wright GR-1820-97 Cyclone kétsoros csillagmotor