A PBY - brit megnevezéssel általánosan Catalináknak hívott - sorozatait tíz éven át hat gyártósoron készítették; több Catalina készült, mint más típusú repülőcsónakok összesen. A típus még a II. világháború vízigépei között is különösen lassúnak számított, de rendkívül megbízható volt, szinte mindent kibírt. A prototípus 1934 márciusában repült először, majd egy-egy 60, 50, 33 és 1024 darabos sorozatot gyártottak a PBY-1, a módosított és erősebb motorokkal ellátott PBY-2 és a PBY-3, majd jobb teljesítményű motorokkal felszerelt PBY-4 és végül a PBY-5 változatokból. Ezen a típusváltozaton a törzs végén lévő tolóablakokat buborék formájú üvegezésre cserélték ki. A PBY-5A prototípusa 1939 novemberében repült először és a behúzható orr kerekes futóműves gép tovább növelte a sorozat felhasználhatóságát. Az új repülőcsónakból PBY-5A típusjellel 794 darab készült el a US Navy részére, míg a RAF 225 db gépet vett át. Ezeket a gépeket elsősorban tengeralattjáróvadászként alkalmazták a szövetségesek. A továbbfejlesztett PBY -6A változatból 235 darabot gyártottak; módosították a fegyverzetet és megnövelték a függőleges vezérsíkot. A felső képen az egyik legutolsó Catalina-változat, egy PBY-6A látható a US Navy szolgálatában. Figyelemre méltó a pilótafülke fölötti tartóra szerelt radar és az első lövésztoronyban a két 0,5 hüvelykes géppuska.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Méretek: hossz 19,48 m; magasság 5,76 m; fesztáv 31,75 m
-
Szerkezeti tömeg 7890 kg
-
Felszálló tömeg: 15 145 kg
-
Személyzet: 5 fő
-
Fegyverzet: két 0,3 hüvelykes, forgatható géppuska a csónak orrában lévő lövésztoronyban, egy 0,3 hüvelykes, forgatható géppuska a csónak alján hátul kiképzett állásban, egy-egy darab forgatható, lefelé tüzelő géppuska a csónakon kétoldalt lévő állásokban és 2041 kg-os bombateher külső felfüggesztési pontokon n
-
Motor: két 1200 LE-s Pratt & Whitney R-1830-82 Twin Wasp 14 hengeres, kétsoros csillagmotor
-
Hatótáv: 3050 km
-
Teljesítmény: max. sebessége 322 km/h; csúcsmagasság 6585 m