Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
Az oroszoknak is már az első világháború alatt voltak harckocsiterveik, de ezek – amúgy oroszosan – túl nagyok, túl grandiózusak voltak. Megvalósításukra sosem került sor.
Mengyelejev harckocsiterve 1916-ból
és Lebegyenko kerekes harckocsija 1917-ből
A szovjet hadvezetés az intervenciós háborúban (1919) találkozott először működőképes harckocsikkal. Ezek természetesen I. világháborús típusok voltak. Egy Renault FT-17 típusú kisharckocsit zsákmányoltak is. Jobb ötlet híján ezt másolták le. Az első saját gyártású példány a „Lenin, a szabadság harcosa” nevet kapta. Ezek a „Lenin” típusú Renault-koppintások viszont nem voltak elég mozgékonyak. Minimális módosításokkal jött létre az MS-1 típus, és második változata, az MS-2. Ezeket használták is a távol-keleten, a Mandzsúriából ki-kicsapó japán csapatok ellen, és még a II. világháború elején is alkalmazták 45 mm-es löveggel, T-18 néven.
MS-1 (T-18)
Eddigre viszont a szovjetek felállították saját tervezőirodáikat is. A T-26 típust saját futóművel tervezték, a kivételes mozgékonyságú BT-sorozatot viszont amerikai licenc alapján gyártott Christie-futóművel. Közepes harckocsinak a T-28 típust szánták, nehéznek pedig a T-35-öst. E két utóbbi tank jellegzetessége a több torony és a kötényezett futómű lett . E típusok a spanyol polgárháborúban azonban leszerepeltek, annak ellenére is, hogy ellenfeleik sem voltak éppen kiforrott típusok. A harckocsik semmilyen jellemzője nem felelt meg a korszak elvárásainak, kivéve a BT-2 és BT-5 típusokat. Nyilvánvaló volt tehát, hogy a további fejlesztésnél ezekből kell kiindulni. Ugyan adtak még egy esélyt a saját tervezésű futóműnek – ebből lett a T-46 elvetett típusa – de végül a BT-7 gyártása mellett a Christie-futómű mellett tették le a garast. (Nehéz harckocsihoz ez alkalmatlan lett volna, így a T-35 leváltója a Leningrádban tervezett KV-sorozat lett.)
Christie-futómű szerkezete egy T-34-esen
Az új közepes harckocsinak tehát eldőlt, hogy Christie-futóművesnek kell lennie. 1936-ban a harkovi tervezőcsoport élére kineveztek egy fiatal, de zseniális mérnököt: Mihail Koskint. Eredetileg a BT-sorozat további korszerűsítését kapta feladatul. Koskin viszont belátta: a cserélhető kerekes-lánctalpas futómű felesleges, és harci körülmények között rendkívül nehézkes. Így kizárólag lánctalpas megoldásban gondolkodott. Mégis két vegyes futóműves prototípus született: az A-20 és az A-30.
A-20 keréken
Koskin csapata saját szakállára egy nehezebb prototípust is épített, tisztán lánctalpas futóművel: ezt A-32 jelzéssel illették. Ez erősebb fegyverzet beépítését tette lehetővé. Az A-20 kicsi tornya ehhez túl szűknek bizonyult, és a toronykoszorú sem tudott megbirkózi a 76,2 mm-es, L/30,5 kaliberű löveg hátrasiklásával. Ráadásul a tesztek bebizonyították, hogy az A-20 kerekes menetteljesítménye a várt szint alatt maradt. Így, bár a Vörös Hadsereg bemutatóján még az A-20 és az A-30 is felvonult – a drága és bonyolult T-50 prototípusával együtt – ekkorra egyértelművé vált, hogy az A-32 (ekkortól ismert T-32 néven is) lesz a véglegeshez legközelebbi változat. A típusjelet Koskin maga javasolta, vissza akart térni a „T” sorozathoz, amelyből a KV-sorozat eddigre már kilógott (és a nehézpáncélosok ezután már mindig ki is lógnak, hiszen a KV sorozatot az IS-sorozat váltotta, míg a nehézharckocsik kategóriája meg nem szűnt).
A-32 (T-32)
Mivel a szovjet páncéloserő nagyarányú fejlesztésére alapot adó állami rendeletet 1934-ben adták ki, ennek emlékére a véglegesített új közepes típus a T-34 megnevezést kapta. A végső finomításokba erősebb páncélzat, fegyverzet, és mindezek eredőjeképpen fejlesztett erőátvitel tartozott, bár e legutóbbi berendezéssel még sok baj lett az első szériáknál. A végső próba az volt, amikor Harkovból Moszkváig saját lánctalpon jutott el két példány, egyiküket maga Koskin vezette – aki az ekkor szerzett tüdőgyulladásba bele is halt.
A harckocsi felépítése hagyományos: a motortér hátul, a vezető helye az orrban kapott helyet, míg a személyzet többi tagja a toronyban tartózkodott. A berendezés spártai. A német vagy brit, illetve amerikai tankokéhoz képest kényelmetlen, de a végletekig funkcionális. Páncélzata komoly védelmet biztosított, mivel a homlokpáncél 60 fokban döntötten került kialakításra, ahogy a törzs oldalfalai és a farpáncél is döntött kivitelű. A torony hengerelt acéllemezekből készült, hegesztéssel – a későbbi szériáknál viszont már egyetlen darabból öntötték. A Pz III és Pz IV 1940-ben és 1941-ben alkalmazott lövegei ebben a páncélzatban nem tehettek kárt.
Az első változatokat fel lehet ismerni nagy, előre nyíló búvónyílás-fedelükről. Ezek abszolút unpraktikusak voltak: felnyitva a fél torony tető nélkül maradt, a parancsnok pedig nem látott tőle előre. Esetleg, ha kiült a harckocsi tetejére, de ezzel azt kockáztatta, hogy visszazuhan rá a nehéz páncéltető.
T-34/76 1941-es modell. Jól látható a célszerűtlen, egy darabból készített búvónyílásfedél.
A fegyverzet a háború alatt folyamatosan fejlődött. Az első standard löveg a 7,62 mm-es L-11volt. Néhány T-34-est megpróbáltak átfegyverezni 57 mm-es ZiS-4 hosszú csövű ágyúval, hogy könnyebben páncélozott célokat messzebbről küzdhessenek le. Később kifejlesztették a 76 mm-es ZiS-3 ágyút, amivel a T-34 jelentős fölénybe került a német páncélosokkal szemben. 1941 elején majdnem leálltak azonban e hatékony fegyverek gyártásával, hogy a még nagyobb ütőerejű, új 107 mm-es ágyúval helyettesítsék. A német támadás következtében azonban erre nem került sor. Ehelyett a KV-1 nehéz harckocsi F-32-es lövegét módosítva létrehozták az F-34 jelű harckocsiágyút, amely sokkal jobban bevált, mint az L-11. Ezek a lövegek bármilyen német páncélost ki tudtak lőni, a Tigris és a Párduc megjelenéséig. (Kurszknál ezért kellett közvetlen közelről tüzelniük a német tankokra.) Ez csak később, a T-34/85 megjelenésével változott meg. A másodlagos fegyverzet mindvégig változatlan maradt. Két Degtyarjev DT géppuska, az egyik a löveggel párhuzamosítva került beépítésre, a másik pedig homlokképpuskaként, gömbbefogatással.
T-34/76 1941-es modell
A legelterjedtebb változat a háború első felében a T-34/76 1941-es modell volt. Ezt váltotta az 1942-es, amely öntött tornyával tért el az 1941-es hegesztett tornyától. A sztálingrádi csata idején ez volt a standard változat. S ahogy 1941-ben a november 7-i dísszemléről a katonák és a harckocsik egyenesen a Moszkva szélén húzódó frontra vonultak, 1942-ben Sztálingrádban a gyárakból egyenesen a harcokba gördültek a T-34-esek. Sok esetben a gyártó munkások alkották a személyzetet is. Ezek a „szükségharckocsik” célzókészülékkel sem voltak felszerelve: az ágyú irányzása úgy történt, hogy a csőfuraton keresztül nézett ki a tüzér.
A hadügyi népbiztosság később ki akarta váltani a Christie-futóművet. Ez azonban olyan durva termeléskiesést eredményezett volna, hogy elvetették a tervet. Morozov – aki a kezdetektől Koskin helyettese volt – viszont új tornyot tervezett. A régi ugyanis túlnyúló hátsó részével „lövedékcsapdát” képezett, a beérkező lövedékeket a toronykoszorú felé térítette. Az új, hatszögletű torony ezt kiküszöbölte. Egyúttal a búvónyílásokat is átrendezték: a töltőkezelő külön búvónyílást kapott. Ezzel született meg a T-34/76 1943-as modell. E széria még a háború után is szolgált egy ideig, Kurszknál legnagyobb számban e változat fordult elő.
T-34/76 1943-as modell
A futógörgők gumival voltak peremezve. A háború közepén azonban ez a nyersanyag hiánycikk volt, emiatt sok harckocsi gumiperem nélküli, tömör fém görgökkel készült. Ez nagyfokú elhasználódást s vibrációt okozott, de más megoldás nem lévén alkalmazták a tankokat.
T34/76 1943-as modell, tömör fém görgőkkel
A megjelenő új német páncélosgeneráció a T-34/76 elavulttá válását eredményezte. (Hasonlóképpen járt a KV-1 is.) A közepes harckocsik számára a megoldást a nagyobb löveg jelentette. A 85 mm-es 1939M légvédelmi löveg alapján kifejlesztett ZiS S-53 harckocsiágyút építették be egy új toronyba, amelyet a T-43 fejlesztésekor hoztak létre. Ebben a toronyban már négyfős személyzet foglalt helyet, a vezető az ötödik tagja lett a kezelőszemélyzetnek.
Természetesen a T-34-re is vonatkozik, hogy a jó alvázra sokfajta jármű építhető. A legjellemzőbb ilyenek a SU-85 páncélvadász 85 mm-es löveggel, majd mikor a T-34/85 megjelent, ezt a páncélvadászban 100 mm-esre cserélték (SU-100). Rohamtarack is született az alvázon, a SU-122, de más tüzérségi járművet nem hoztak létre a T-34 bázisán. Létezett ellenben hídvető változata, és aknamentesítő (PT-34) verzió is, ezek kiválóan beváltak. Akárcsak az OT-34 lángszórós harckocsi.
PT-34 aknamentesítő harckocsi
SU-100 páncélvadász
A T-34 továbbra is hadrendben maradt a háború után. Különösen a T-34/85 vált ismertté. Jóformán nem volt olyan konfliktus a Földön, ahol ez a típus meg ne fordult volna egészen az 1990-es évekig, amikor is a délszláv háborúkban még mindig szóhoz jutott. Az 1956-os magyar forradalom emblematikus harckocsijává vált, mind a felkelők, mind a szovjet haderők állományában megjelent.
Dioráma egy magyar T-37/85-ről,1956-os festéssel, Kossuth-címerrel
A közel-keleti háborúkban is jelentős szerepet játszott. Igaz, sok babér nem termett a számára. (Ez azonban nem a T-34 számlájára írandó: mivel az alkalmazó arab haderők sose bírtak légifölénnyel, az izraeli légierő pusztította el a legtöbbet.) Fő előnye a gyors és olcsó előállíthatóság, a strapabírás és sokoldalúság. Sokan máig a világtörténelem legjobb harckocsijaként tartják számon a T-34-est, hiszen a harckocsitervezés dilemmáját (megfelelő egyensúly a védettség, a tűzerő és a sebesség között) első ízben ez a típus tudta a legjobban feloldani. És mi tagadás, oroszlánrésze volt a T-34-esnek a II. világháború szovjet erőfeszítéseiben, rendkívül hosszú szolgálata pedig bizonyítja, hogy kategóriájában valóban kimagasló konstrukció.
85 éve másfélmillió német katona, két és félezer páncélos, kétezer repülőgép zúdult az egymilliós lengyel hadseregre, amely alig 150 páncélossal és 400 elavult repülőgéppel rendelkezett. 1939. szeptember 1-jén tört ki…
Adolf Hitler kezében ostorral, két fegyveres társaságában berontott a Bad Wiessee-i Hanselbauer szálloda 7-es számú szobájába. „Röhm, le vagy tartóztatva!” – ordította. Ernst Röhm, az SA (Sturmabteilung) nevű náci félkatonai szervezet…
81 éve, 1943. május 16-án ért véget a megszálló nácik elleni felkelés a varsói gettóban. A varsói gettófelkelés a legjelentősebb zsidó ellenállási akció volt a II. világháború idején, amely súlyos…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.