A FIAT M 15/42 közepes harckocsit 1943 elején állították szolgálatba. A tank fedélzetét 4,92 m-ről 5,04 m-re hosszabbították, igy megnövekedett a motortér is, és ez lehetővétette egy 192 Le-s SPA TBM 42-es benzinmotor beépítését. Az eredeti szerkezethez képest több kisebb külső módositást is végrehajtottak rajta (külső üzemanyagtartályok felszerelésére szolgáló állványok, átalakitott kipufogórendszer stb.). A legfontosabb változtatás mégis az volt, hogy a tornyot forgatómotorokkal látták el, és a 47 mm L/32-es löveg helyett egy 47 mm L/40-et alkalmaztak fő fegyverként. Az ágyú percenként 8 lövést tudott leadni, és a torkolati sebessége 820 m/s volt. Ez ugyan javulást jelentett a korábbi ágyúhoz képest, de 1943-ban egy ütőképes harckocsiágyú már nem lehetett 75 mm-nél kisebb kaliberű. Ezt felmérve 1943 nyarán az olaszok leálltak az M-sorozat gyártásával, és Mussolini úgy döntött, hogy az olasz harckocsihaderőt új alapokra kell helyezni. Ekkor az olasz konstruktőrök belefogtak a új P-sorozat (Pesante, vagyis nehéz) tervezésébe.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hosszúság: 5,04 m
-
Szélesség: 2,20 m
-
Magasság: 2,40 m
-
Súly: 14 372 kg
-
Legénység: 4 fő
-
Fegyverzet: egy 47 mm-es L/40 ágyú és négy 8 mm-es Breda M38 géppuska
-
Motor: egy 192 Le-s SPA TBM 42-es benzinmotor
-
Sebesség: 45 km/h (úton)
-
Hatótávolság: 200 km
-
Páncélzat: 6-42 mm