Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
Ma oroszosnak nevezzük, ha valami nagy, nehéz. Nem mindig volt ez így, a németek szintén vonzódtak a túlméretes szörnyetegek iránt. A harckocsik terén különösen.
Az első világháborúban már megmutatkozott ez: az angol és francia tankokra válaszul eleinte csak lózungokkal operáltak. „A harckocsi – ostoba fantázia és sarlatánság. Ezek a gépszörnyek csak rövid ideig lepik meg a katonákat, de a német katona egészséges lelke hamarosan megnyugszik és könnyedén elbánik az ostoba géppel.” – mondták ekkor még a német hadvezetők.
Na de azután! Az első német harckocsi, az A7V egy hatalmas jószág lett. Nem is vált be igazán. S bár kisebb, könnyebb tankokat is kialakítottak (A7VU, LK-I és LK-II), a következő nagy dobás a K-wagen lett, ami minden szörnyharckocsik doyenje, 150 tonás tömegével és 22 főnyi személyzetével.
A7V
LK-II
K-wagen
A két háború között ugyan tilos volt Németországban páncélosokat fejleszteni, de a rapallói egyezmény megkötése után a Szovjetunióban, Kazanyban mégis lehetőségük volt erre. Ebből az időből származtak az első német harckocsik az I. világháború után. Ezeket a titoktartás miatt traktorként jegyezték, a két típus a Leichttraktor és a Grosstraktor nevet kapta.
A kazanyi német fejlesztések: Leichttraktor
és Grosstraktor
Ezek ugyan nem voltak megfelelőek, de már a rajzasztalon volt a LAS típus, a későbbi PzKfw I. Noha ezt is, és robusztusabb társát, a PzKfw II-t is kiképzési célra tervezték, még Franciaország lerohanásakor is a német páncéloserők gerincét alkották. A PzKfw III és IV típusok egy darabig megfeleltek a harctéri kívánalmaknak – amíg nem találkoztak össze a T-34 és KV típusú új szovjet harckocsikkal. A németeknek kellett valami, ami felülmúlja az orosz tankokat. Kézenfekvő lett volna a másolás…de egy alsóbbrendűnek hirdetett „faj” termékét a büszke árják nem másolhatták le. Na meg nem is tudták volna: az T-34 motorblokkjának gyártástechnológiája Németországban ismeretlen volt.
Ráadásul már futott a nehézharckocsi-program, több cég bevonásával. Ferdinand Porsche professzor a VK3001 P-vel nevezett, a Henschelnek két indulója is volt, a VK3001 H és a VK3601 H. Ez mind hasonló paraméterekkel rendelkezett, de az orosz frontról érkező hírek hatására e programokat törölték. Ezek a változatok túl könnyűek voltak. Pánikszerűen igyekeztek minél gyorsabban, minél nehezebb harckocsit készíteni. Ezek 45 tonnásak lettek, a VK 4501 jelet kapták. (A prototípusok jelzése volt ebben az időben a VK: Vollkettenfahrzeug, vagyis lánctalpas jármű. A szám első két számjegye a tonnában kifejezett tömeget mutatja, a második számjegy egyszerű sorszám, a jelzés utolsó eleme a gyártóra utaló jelzés. Tehát például a VK3001 P az első Porsche gyártmányú, 30 tonnás prototípust takarja.)
A VK4501 a 30 tonnás változatok egyszerű megnagyobbításával jött létre. A végső teszteken a Porsche és a Henschel munkái feleltek meg, az első példányokat 1942. április 20-án, Hitler 53. születésnapján mutatták be. Igaz, a KwK 36 löveg miatt a súly végül a 45 tonnát is jócskán túllépte: 56 tonnás lett a végső tömeg. Látszott, hogy az alapelgondolás a T-34-gyel való találkozások előtti: a harckocsik szögletesek voltak, függőleges felületekkel. Az új modellek már hivatalosan is kaptak nevet, nem csak jelzést. Megszületett a PzKfw VI Tiger.
Nemcsak megszületett: egyből duplán is. Ferdinand Porsche bejáratos volt Hitlerhez, így kijárta, hogy ő is gyárthassa nehéz harckocsiját. 90 darabra kapott megrendelést, a biztonság kedvéért: a Henschel addig nem gyártott harckocsit, és nem bíztak abban, hogy megfelelő gyorsasággal megkezdődik a sorozatgyártás. Nos, a Henschel időre elkészült… a Porsche maradt le.
Tiger P – a korai hibridhajtás képviselője
Mindkét modellen meglátszott a hirtelen kapkodás. A motor és az erőátvitel az maradt, amit a 30 tonnás prototípusokban alkalmaztak, csakhogy a súly közben megnőtt. Ezek a hibák végigkísérték a német nehéz harckocsikat a háború végéig.
Henschel Tiger
Porsche Tiger
A két Tigris között a különbség szabad szemmel is látható. Ami kívülről nem látszik: a Porsche Tigrist elektromos motor hajtotta. Nem napelemes volt, vagy ilyesmi: a fő motor egy generátort hajtott, és az termelte az áramot a lánctalpakat mozgató elektromotoroknak, tehát inkább a hibridhajtás korai változatát képviselte. Mivel ezek a harckocsik nem készültek el időre, a Henschel lett a kizárólagos változat. A Porsche alvázakat később páncélvadásszá alakították, ezek lettek a Ferdinand – más néven Elefánt – páncélvadászok. Ezeket túl speciális járműként fejezték be. Eredeti formájában nem volt önvédelmi fegyvere. Így hiába lett a harckocsik réme, a gyalogság könnyedén el tudott bánni vele.
Tiger P Elefant – a túlspecializált Ferdinand
A fegyver már a tervezés fázisában kiválasztásra került. Noha épp megszületett a nagy kezdősebességű 75 mm-es KwK 42 harckocsiágyú, a korábbi, 88 mm-es KwK 36 löveget építették be, még ha ez a tömeg durva növekedését is jelentette. A páncélzat – noha a döntött páncélzat nem volt újdonság – a PzKfw III és IV doboz formáját követte, vastagsággal kompenzálva a függőleges felületek kisebb hatékonyságát. A motor – mint a PzKfw I kivételével minden német harckocsi esetében – Maybach gyártmányú volt. A márkahűség kifizetődött: dr. Karl Maybach így folyamatosan fejleszthette az erőforrásokat. A HL 120 motor – a PzKfw III és IV hajtóműve – 300 lóerőt teljesített. A nehézpáncélos-projekthez ezt az erőforrást vették alapul, de nem csak a méreteit növelték meg. Az utód, a HL 230 újszerű kettős hajtókarokat kapott, és a hengerhüvelyek állandóan nedvesek voltak, a hűtést segítendő. A kettős hajtókarokkal a motor hosszát tudták csökkenteni, az alumínium hengerblokkal pedig a tömegét. Egyetlen gond volt: a motor 30 tonnás harckocsira volt méretezve, de egy csaknem kétszer olyan nehézbe került. Ez sok gondnak volt a forrása, mivel az erőforrás szint állandóan maximális teljesítményértéken volt kénytelen működni, ami gyors kopást és kis hibatűrő képességet eredményezett.
Tigris metszete
A legbonyolultabb és legdrágább alkatrész – a sebességváltó volt. Maybach-fejlesztés volt ez is. Az OLVAR típusjelű egység nyolc előremeneti és négy hátrameneti fokozatot tartalmazott. Kezelése egyszerű volt, mivel félautomata volt. A kormányzás megoldása viszont Angliából származott. A regeneratív kormánymű eredetileg a Churchill harckocsikon jelent meg először, a németek innen „koppintották” a rendszert. Így, bár a Tigrisben hagyományos kormánykerék volt, a tank mégis akár „sarkon” meg tudott fordulni. Ez népszerű megoldásnak bizonyult.
Tigris vezető helye
A futómű sajátos volt. A Porsche verzió megbízhatóbb volt, de a Henschel átlapolt görgői egyenletesebb futást biztosítottak. Más kérdés, hogy ha a görgők közé sár, kő, vagy jég szorult, a harckocsi könnyen elakadt. Ha a lánctalp átugrotta a hajtókerék fogait, akkor még meg is feszült. Ilyenkor még a rögzítő csapszeget sem lehetett kihúzni, az egyetlen megoldás a beszorult lánctag kirobbantása volt. Érthető módon ezt csak végső esetben alkalmazták.
Itt, a lánctalpaknál kell megemlíteni a Tigris egyik neuralgikus pontját: ahhoz, hogy ilyen tömeg mellett a talajnyomás elfogadható mértékű legyen, széles talpak kellettek. Csakhogy az ilyen széles futófelület nem fért fel a szabvány vasúti kocsikra, sem pedig trélerekre. Ezért a legkülső görgőket levehetőre készítették – a háború végén sokszor eleve lehagyták ezeket – a harckocsihoz pedig két készlet lánctalpat rendszeresítettek. A széles, 725 mm széles Marschketten volt a harcban és közlekedéskor használt, az 520 mm-es Verladeketten pedig a szállítás közben viselt. A csere nem volt egyszerű. Oldalanként egyesével kellett megoldani, a felszerelendő Verladeketten talpakat lefektették a Tigris elé. (Egyszerre csak az egyiket) Ekkor a harckocsi erre átgördült, és így rögzítették fel a keskenyebb láncot. Ha mindkettőt lecserélték, akkor a széles lánctalpakat a Tigris elé fektették, de úgy, hogy a két felszerelt talp közé essenek, és a harckocsi orrához kötözték a végüket. Így a pőrekocsira ráálló tank maga alatt húzta fel magával a Marschketten talpait. Érdekes, a célszerű német szervezésre jellemző, hogy a Verladeketten nem a harckocsi, hanem a pőrekocsik és trélerek felszerelését képezte!
Tigris lánctalpcsere utáni, bevagonírozás előtti helyzetben
A belső tér relatíve tágas és kényelmes. A vezető helye hagyományos kialakítású, a kormánykerék, a sebességváltó és a pedálok ugyanolyan helyzetben vannak, mint egy teherautó vagy személyautó esetében. Az üléstámla lehajtható, ami egyrészt megkönnyíti a közlekedést a vezető- és a fő küzdőtér között, másrészt lehetővé teszi, hogy a vezető hátraadja az ő környezetében elhelyezett lőszereket. A legkényelmesebb hely a rádiósé, a vezetőé mellett. Bár a homlokgéppuska kiegyensúlyozása nem volt jó, így annak használatakor a fejtámasz nem volt éppen komfortos. A tágasnak mondható toronyban foglalt helyet a parancsnok, a lövegirányzó, és a töltőkezelő. Egyedül az irányzónak nem volt saját búvónyílása, de ennek ellenére vészelhagyás esetén aránylag gyorsan kijuthatott a harckocsiból – a parancsnokot követve. A vezető szempontjából az egyetlen hátrány a szűk kémlelőnyílás volt, ami a kilátását akadályozta, miközben nem volt lehetősége „nyitott” helyzetet elfoglalni, mint a legtöbb harckocsi esetében, a hátsó vonalakban vagy hátországban való mozgásoknál sem. Ilyen esetekben a személyzet egy tagja kiült a majdnem vízszintes orrpáncélra, és így navigálta a vezetőt.
Karbantartás
Lövege hírhedt volt pontosságáról, amit a lapos röppálya okozott. Így pontatlan távolságmérésnél is nagy volt a találati arány. Emiatt azonban saját csapatok feletti tüzelésnél fokozott körültekintésre volt szükség. A csőszájfék mellett a hátrasiklást a toronyban hidraulikus munkahengerekkel csökkentették. Ha a harckocsit elhagyták (ami gyakran megesett a már tárgyalt meghajtásbeli problémák, később a mind gyakoribb üzemanyaghiány miatt), ezekből leengedték az olajat, majd elsütötték a fegyvert, ezzel tönkretéve azt.
Mivel a Tigris sok hídhoz egyszerűen túl nehéz volt, eleve merülőképesre tervezték. Ehhez teleszkópos Schnorkel (levegőztető cső) volt felszerelve, és a nyílások lezárhatók voltak. gyakorlatban nem nagyon használták ezeket, mivel a Tigris elterjedése idejére a Wehrmacht már mindenütt védekező harcot folytatott, és így nem volt dolga ismeretlen teherbírású hidakkal.
Tigris Schnorkellel
Az új technika új eljárásokat is igényelt. A nehézpáncélosok gyökeresen új harceljárást követtek. Fő feladatukként az áttörést és az ellenséges páncélosok elleni harcot jelölték meg. Minden más feladatot a korábbi könnyebb típusokra hagytak, sőt, a Tigris alakulatokat is kiegészítették PzKfw III és IV harckocsikkal. Tisztán Tigrisekből csak elit harccsoportokat hoztak létre, mint amilyen a Tigertruppe Meyer.
Tigris hátulról – a sebezhető pont
Harcban a Tigris bevált, ha nem kellett sokat mozogni, és a motor valamint az erőátvitel nem ment tönkre. Szemből csaknem kilőhetetlennek bizonyult, de ugyanez nem mondható el más irányól. Oldalról is ki lehetett lőni a háború második felében elérhető orosz ágyúkkal, hátulról pedig nagyon is sebezhető volt – akárcsak felülről. A gyalogosok mágneses és tapadó aknái ellen egy fűrészpor alapú bevonattal (Zimmerit) védekeztek, sok fényképen ennek a jellegzetes, csíkos, és egyenetlen felülete tisztán kivehető. A vékony tetőpáncél azonban a Luftwaffe térvesztésével és a szövetséges légifölény mind teljesebb kibontakozásával halálos gyengeségnek bizonyult. A parancsnoki kupolára szerelt MG34 vagy MG42 géppuskák légvédelmi célra nem feleltek meg, így a levegőből a Tigris könnyű préda lett.
Viszont mivel Németország első nehéz harckocsija volt, az alvázát a Tigrisnek is sok mindenre használták. Létezett műszaki mentő harckocsi (Bergetiger), rohamtarack (Sturmtiger), változata. Páncélvadászt csak a Porsche alvázakból gyártottak. Ezek a változatok azonban nem terjedtek el, nem készültek nagy sorozatban.
Bergetiger
Sturmtiger
A PzKfw VIB Tiger II (más jelzéssel: PzKfw Tiger II Ausf. B Königstiger) bár jelzésében és nevében hasonló. nem igazán tekinthető a Tigris változatának, sőt, kialakítását tekintve a Párduchoz közelebb áll. Ennek ellenére mégis általánosan a Tigris-családfához szokták sorolni. Ebből sem készült sok, de legalább bevetésre kerültek. Szemből sebezhetetlennek bizonyultak, nagy kezdősebességű L/71-es kaliberhosszú KwK 43 típusú ágyújuk pedig minden ellenséges páncélost egy lövéssel kilőtt. Lassúsága és tömege miatt azonban csak a védelem kiemelkedő fegyvere lehetett. Ennek is létezett páncélvadász változata (Jagdtiger), amely a legerősebb páncélos jármű volt a II. világháborúban, és a mozgékonyság ellenképe lett. Statikus, védelmi harcban viszont legyőzhetetlennek bizonyult - páncélos erők által. Védőfegyverzettel viszont ugyanúgy nem rendelkezett, mint a Ferdinand, így a gyalogság elbánhatott vele. És természetesen a levegőből való sebezhetőséget sem sikerült kiküszöbölni ezeknél a járműveknél sem. Ezenkívül tervezték az önjáró tüzérségi jármű rendszeresítését is, de ez a típus (Gw Tiger – Geschützwagen Tiger) már nem állt szolgálatba.
Tiger II
Jagdtiger
Gw Tiger
Továbbfejlesztésként a Tiger III típust tűzték ki célul, azonban ez a száz tonnás szörnyeteg sem került szolgálatba, mindössze két prototípusa létezett, E-100 jellel (1943 után a prototípusok jelzése már nem VK, hanem E, mint Entwicklungstyp, vagyis próbatípus. Az ez utáni szám a tömeget jelzi.) Fegyveréül a 128 mm-es KwK 44 típust szánták.
E-100 avagy Tiger III
A Tigris-család nem sok befolyást gyakorolt a háború utáni fejlesztésekre. Az egész családról elmondható, hogy túl nehéz, lomha, míg a jövő a mozgékonyabb harckocsik felé tolódott el, így a mai harckocsik őseit a T-34, Sherman, és a Párduc harckocsikban tisztelhetjük. Múzeumokban is nagyon kevés Tigris, illetve változatai maradtak fenn.
Technikai adatok (PzKfw VI Tiger Ausf. E):
Hossz: 8,45 m
Szélesség: 3,72 m
Magasság: 3 m
Súly: 56 t
Fegyver: 88 mm KwK 3 harckocsiágyú
Másodlagos fegyverzet:
2 db MG 34 (homlokgéppuska és párhuzamosított géppuska), opcionálisan
85 éve másfélmillió német katona, két és félezer páncélos, kétezer repülőgép zúdult az egymilliós lengyel hadseregre, amely alig 150 páncélossal és 400 elavult repülőgéppel rendelkezett. 1939. szeptember 1-jén tört ki…
Adolf Hitler kezében ostorral, két fegyveres társaságában berontott a Bad Wiessee-i Hanselbauer szálloda 7-es számú szobájába. „Röhm, le vagy tartóztatva!” – ordította. Ernst Röhm, az SA (Sturmabteilung) nevű náci félkatonai szervezet…
81 éve, 1943. május 16-án ért véget a megszálló nácik elleni felkelés a varsói gettóban. A varsói gettófelkelés a legjelentősebb zsidó ellenállási akció volt a II. világháború idején, amely súlyos…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.