A Type 98 Ke-Ni (九八式軽戦車ケニ - Kyuhachi-shiki keisensha Ke-Ni – magyar fonetika szerint: Kjúhacsi-siki keiszensa Ke-Ni) Japán leggyakoribb harckocsijának, a Type 95 Ha-Go könnyűtanknak a leváltására készült.
1938-ban tervezték, a Ha-Go tankkal megegyező súllyal, ám vastagabb páncélzattal. Egyelőre mégsem indult meg a sorozatgyártása, mivel a Ha-Go megfelelő teljesítményt nyújtott a kínai hadsereg páncélosai ellen. A II. világháború kitörésével viszont világossá váltak a Ha-Go korlátai, így leadták a megrendelést a Ke-Ni sorozatgyártására. Csakhogy ekkorra Japán szűkös nyersanyagforrásait lekötötte a hadihajó és a repülőgépgyártás, így a hadsereg harckocsi-igénye háttérbe szorult.
A Ha-Go még egyszemélyes toronnyal harcolt, a Ke-Ni tornyába már két fő fért el. A páncélzat hegesztéssel készült, így sikerült változatlan tömeg mellett nagyobb páncélvédettséget elérni. Felfüggesztése oldalanként három-három kétgörgős zsámolyból állt, így hat-hat futógörgő alkotta a futóművet. A lánctalp felsőrészét három-három visszafutógörgő támasztotta alá, a meghajtás pedig mellső kihajtókerekekkel történt, ami abban az időben általános volt.
A háború végéig alig több, mint 100 darab készült a típusból.
Technikai adatok:
- Súly: 7,2 tonna
- Hossz: 4,11 m
- Szélesség: 2,12 m
- Magasság: 1,82 m
- Páncélzat: 6-16 mm
- Fő fegyver: Type 100 löveg (37 mm)
- Másodlagos fegyver: 7,7 mm Type 97 géppuska
- Motor: Mitsubishi Type 100 V12 léghűtéses dízelmotor, 130 LE
- Csúcssebesség: 50 km/h
- Személyzet: 3 fő
Írta: dr. Bársony Atilla (Atiraptor)