„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Heinkel „Lerche” függőlegesen fel- és leszálló elfogó vadászgép-tervezet

Az Ernst Heinkel Flugzeugwerke GmbH. bécsi kirendeltségénél 1944 végén kezdték meg – a Heinkel „Wespe" (Darázs) nevű gép mintájára – egy másik helyből, függőlegesen fel- és leszálló könnyű-, és nehéz-elfogóvadász-, valamint földi csapásmérő repülőgép („Lerche I, II, III") első tanulmányait felvázolni. A Heinkel „Lerche" (Pacsirta) elnevezésű modellt szintén a Luftwaffe részére tervezték elsősorban objektumvédelmi faladattal. A „Lerche II" munkálatai 1945. február 25-től 1945. március 8-ig tartottak. A „Pacsirta" tervezői: Dr. Kurt Reiniger és Dr. Gerhard Schulz mérnökök voltak.

heinkel lercheA Heinkel „Lerche" tervezett kettőnézeti ábrája

E különleges projektet – a „Darázs"-hoz hasonlóan a törzs közepén – rövid szárnyakkal tervezték, melyeket egy kilencszögletű gyűrűs „rotorház" fogott össze. Ebben a szerkezetben kaptak elhelyezést az egymással ellentétesen forgó légcsavarok. Ezek meghajtásáról 2 db 12 hengeres, folyadékhűtésű, direkt üzemanyag-befecskendezésű Daimler-Benz DB 605D (más forrás szerint 605E) V-motor gondoskodott volna, melyeket a törzsben, egymással szemben szándékoztak beépíteni. A pilóta, ebben az esetben is, fekvő helyzetben irányította volna a gépet. A „Lerche" felszállása gyakorlatilag a „Wespe" elképzeléseivel volt megegyező. A „Pacsirta" ugyanúgy a farokrészén állva, orrával az ég felfelé nézve függőlegesen emelkedhetett a magasba, ahol aztán már hagyományos repülőgépként repülve hajtotta volna végre a kitűzött feladatát. Végül pedig, a „Darázshoz" hasonlóan, szintén függőlegesen ért volna földet. (Ez ígérkezett az egyik legbonyolultabb „manővernek" a modell működése esetén!). A „Lerche" törzsvégre szintén három „stabilizátort" terveztek, a végükben apró kerekekkel, amelyek a futómű szerepén kívül még vezérsíkként is funkcionáltak volna. Éppen ezért a hagyományos, szilárd burkolatú futópályával rendelkező repülőterekkel nem is számoltak, mivel a „madárka" a keményebb talajú füves területre is „könnyedén" leszállhatott volna.

Heinkel „Lerche" tervezet a második világháború végének zűrzavarában felvázolt egyik alternatív lehetőség volt, amelynek szolgálatba lépésére semmi reális esély sem maradt. A nagyon előremutató tervek azonban magukban hordozták a technikai kiforratlanság lehetőségeit, ezen kívül a szerkezeti és irányítási nehézségek, továbbá a nyersanyaghiány is égető problémákat okozott a tervezőknek. Hasonló kezdeményezések végül – a korabeli konkurens Focke-Wulf FW „Triebflügel"-t leszámítva –, alapos kísérletek után is csak közel 10 évvel később valósultak meg: a Convair XFY, vagy a Lockheed XFV prototípusainak kísérleteivel. A Convair XFY „Pogo" 1954. április 9-én, míg a Lockheed XFV prototípusa 1956. június 16-án emelkedett először a levegőbe.

lerche 1Fantáziarajz a „Lerche" katonai alkalmazásáról

A Heinkel „Lerche II" tervezett műszaki adatai (1945. február 25-ki állapot szerint):

  • Gyártó: Ernst Heinkel Flugzeugwerke GmbH.

  • Típus: elfogóvadászgép tervezet

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 2 db 2.000 LE-s (1.500 kW) Daimler-Benz DB 605D, 12 hengeres, folyadékhűtésű, direkt üzemanyag-befecskendezésű V-motor /vagy 2 db 2.400 LE-s (1.770 kW) Daimler-Benz DB 603E, 12 hengeres, folyadékhűtésű, direkt üzemanyag-befecskendezésű V-motor/

  • Fesztávolság: 4,55 m

  • Légcsavarok átmérője: 4,00 m

  • Hosszúság (törzs): 9,40 m

  • Hosszúság (teljes): 10,00 m

  • Szárnyfelület: 12 m²

  • Üres tömeg: 4.500 kg

  • Max. felszálló tömeg: 5.600 kg

  • Utazósebesség: 553 km/h

  • Max. sebesség: 750-800 km/h 6.000 m magasságban

  • Tervezett ultra nagy sebesség: 1.282 km/h

  • Csúcsmagasság: 14.300 m

  • Emelkedőképesség: 50 m/s

  • Hatótávolság: 650 km

  • Fegyverzet: 2 db 30 mm-es MK 108 gépágyú, 3 db Ruhrstahl X-4 levegő-levegő rakéta

Felhasznált irodalom:

Dieter Herwig – Heinz Rode: Luftwaffe Secret Projects. Ground Attack & Special Purpose Aircraft. Midland Publishing. Hinckley, 2004.
Michael Taylor és David Mondey: Repülés. Tények és teljesítmények. (Guinness) Panem – Grafo. Budapest, 1993.
Heinz J. Nowarra: Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945. Band 2. Flugzeugtypen Erla-Heinkel. Bernard & Graefe Verlag. Koblenz, 1993.
http://www.luft46.com/heinkel/helerche.html
http://paralympic-ph.com/germanvtol/lerchefolder/lerche.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Lerche
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Lerche

Film:

http://www.youtube.com/watch?v=sptdf-2Bq6I
http://www.youtube.com/watch?v=UELyVeTUP84

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább