1944 végén az Ernst Heinkel Flugzeugwerke GmbH. bécsi kirendeltségéhez tartozó Neustadtban kezdték meg egy helyből, függőlegesen fel- és leszálló elfogóvadászgép rajzasztali munkálatait. A Heinkel „Wespe" (Darázs) nevű gépét a Luftwaffe részére tervezték objektumvédelmi céllal, ugyanúgy, mint a Bachem Ba 349 „Natter"-t, ám az előbbit nem indítóállványról szándékozták üzemeltetni.
A Heinkel „Wespe" tervezett háromnézeti ábrája
A „Wespe" nevű különleges projektet nem is a hagyományos értelemben vett szárnyakkal vázolták fel, hanem a törzs közepére 3 rövid „szárnycsonkot" terveztek, melyeket egy gyűrűszerű „rotorház" kapcsolt egybe. Ebben a szerkezetben kapott helyet még a turbólégcsavaros hajtómű 6 lapátos légcsavarja is. A nagy teljesítményű hajtóműhöz a repülőgép orrába, a pilótafülke alá, tervezték a levegőbeömlőnyílást. A pilóta fekvő helyzetben – minden irányban való jó kilátású – buborék alakú kabinból irányította volna a nem szokványos gépet. A „Wespe" felszállását gyakorlatilag a rakéták függőleges felszállásához hasonlóan képzelték el. Tehát a vadászgép a farokrészén állva, orrával az ég felfelé mutatva függőlegesen emelkedett volna a magasba, ahol már repülőgépként manőverezve hajtotta végre feladatát. Végül pedig – a felszálláshoz hasonlóan – függőlegesen ért volna földet. A törzsvégre három „stabilizátort" terveztek, amelyek egyrészt a futómű szerepét töltötték be, másrészt azonban vezérsíkként az irányításban is szerepet kaptak. Az ilyen jellegű fel- és leszállások következtében, a hagyományos értelemben vett repülőterekre tehát nem is volt szükség, mivel a gép indítása nem igényelt hosszú futópályákat. (A repülés legkritikusabb része minden bizonnyal a leszállás lett volna, hiszen a pilótának kellemetlen testhelyzetben kellett – lefelé, és a háta mögé fordulva – irányítania a szerkezetet. Erre a bonyolult leszállásra azonban csak különleges képzettségű hajózók lettek volna képesek, ám a háború végén ilyen emberek kiképzésére már nem is gondolhattak. Ezen kívül felmerülhet még az a kérdés is, hogy a legkisebb pontatlanság következtében a repülőgép könnyedén az oldalára dőlhetett, és azonnal végzetes tragédiába torkollhatott volna egy ilyen bevetés...)
A Heinkel „Wespe" turbólégcsavaros hajtóművének elhelyezése a repülőgépen
A Heinkel „Wespe" projekt utóbb, az idő rövidsége miatt, nem jutott túl a rajzasztalnál. Végül 1945 márciusában – a katasztrofális nyersanyaghiány következtében – egyszerűen leállították a megkezdett munkákat. Ráadásul a maga korát jóval meghaladó újszerű elképzelések is számos technikai problémát vetettek fel, amiket – pl. a szélcsatorna kísérletek, stb. hiánya miatt – a háború végéig már nem sikerült érdemben megoldani. A Heinkel cégnél ezen kívül egy másik, hasonló jellegű testvér-tervezetet is elindítottak, amely a „Lerche" elnevezést kapta. Ez utóbbi modellt két motorral, 2 egymással ellentétesen forgó légycsavarral rajzolták meg. Ezek a német kezdeményezések olyannyira gyermekcipőben jártak akkor még, hogy a hasonló amerikai törekvések közül például a Ryan X-13 „Vertijet" sugárhajtású repülőgép csak 1955. december 10-én emelkedett először a levegőbe.
Fantáziarajz a „Wespe" csoportos bevetéséről
A Heinkel „Wespe" tervezett műszaki adatai (1945. február 25-ki állapot szerint):
-
Gyártó: Ernst Heinkel Flugzeugwerke GmbH.
-
Típus: elfogóvadászgép tervezet
-
Személyzet: 1 fő
-
Hajtómű: 1 db 2.000 LE-s (1.500 kW) Heinkel HeS 021 turbólégcsavaros hajtómű (más forrás szerint: Daimler-Benz DBS PTL 109-021 hajtómű)
-
Fesztávolság: 6,30 m
-
Hosszúság: 6,20 m
-
Magasság: 2,03 m
-
Szárnyfelület: 29,70 m²
-
Max. felszálló tömeg: 2.140 kg
-
Max. sebesség: 800 km/h 6.000 m magasságban
-
Hatótávolság: 650 km
-
Fegyverzet: 2 db 30 mm-es MK 108 gépágyú
Felhasznált irodalom:
Dieter Herwig – Heinz Rode: Luftwaffe Secret Projects. Ground Attack & Special Purpose Aircraft. Midland Publishing. Hinckley, 2004.
Michael Taylor és David Mondey: Repülés. Tények és teljesítmények. (Guinness) Panem – Grafo. Budapest, 1993.
http://www.kheichhorn.de/html/body_heinkel_wespe.html
http://discaircraft.greyfalcon.us/HEINKEL%20WESPE.htm
http://www.luft46.com/heinkel/hewespe.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Wespe
http://de.wikipedia.org/wiki/Heinkel_Wespe
Film:
http://www.youtube.com/watch?v=qTgb6w1324s
Írta: Kiss Kálmán