„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Arado Ar 67 kísérleti vadászgép

ar67 2Az Arado Ar 67 kísérleti vadászgép egyetlen prototípusa

Az Arado Ar 67 kísérleti vadászgépet – az Ar 65 utódként – fejlesztették ki a német légierő részére a '30-as évek elején, párhuzamosan az Ar 68 típussal. Az Ar 67 együléses, nyitott pilótafülkéjű, biplán vadászgépet Walter Blume repülőgép-konstruktőr tervezete a warnemündei Arado Handelsgesellschaft (később: Arado Flugzeugwerke GmbH.) üzemében. Az Ar 67 kisebb és könnyebb volt az előd Ar 65 típusnál. További jellegzetessége, hogy a vízszintes vezérsíkot teljesen hátra, a törzsvégbe építették az oldalkormány alá, valamint dúcokkal támasztották alá. A vegyes fa- és fémépítésű repülőgéptörzs ovális keresztmetszetű, acélcsöves szerkezetű volt, melynek első és hátsó része kapott fémborítást. A futóművek – fő- és farokfutó – rögzítettek (merevek) voltak, nem lehetett behúzni, ezáltal romlott a gép teljesítménye. A továbbfejlesztett Ar 68-as ellenben már jobb repülési paramétereket nyújtott, mint az Ar 67-es, mely utóbbiból éppen ezért csak egy prototípus épült meg. A mintapéldány 1 db 640 LE-s Rolls-Royce Kestrel motort kapott, mellyel 1933. január 1-én emelkedett először a levegőbe. Az Arado Ar 67 kísérleti vadászgép a fenti okok miatt végül nem került sorozatgyártásra.

ar67 1Az Arado Ar 67 vadászgép háromnézeti ábrája


Az Arado Ar 67 műszaki adatai:

  • Gyártó: Arado Handelsgesellschaft Warnemünde (később: Arado Flugzeugbau, majd Arado Flugzeugwerke GmbH)

  • Típus: kísérleti vadászrepülőgép

  • Személyzet: 1 fő

  • Motor: 1 db 640 LE-s (477 kW) Rolls-Royce Kestrel VI-os, 12 hengeres, vízhűtéses V-motor

  • Fesztávolság: 9,68 m

  • Hosszúság: 7,87 m

  • Magasság: 3,10 m

  • Szárnyfelület: 25,06 m²

  • Üres tömeg: 1.270 kg

  • Max. tömeg: 1.660 kg

  • Szárnyterhelés: 51 kg/m²

  • Max. sebesség: 338 km/h 3770 m magasságban

  • Emelkedőképesség: 480 m/perc

  • Csúcsmagasság: 9.300 m (1.000 m magasságba 1,5 perc alatt emelkedett)

  • Fegyverzet: 2 db 7,92 mm-es MG 17-es géppuska (egyenként 500 db lőszerrel)

Felhasznált irodalom:

Heinz J. Nowarra: Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945. Band 1. Flugzeugtypen AEG – Dornier. Bernard & Graefe Verlag. Koblenz, 1993.

William Green und Gordon Swanborough: Jagdflugzeuge der Welt. Motorbuchverlag. Stuttgart, 1996.

William Green und Gordon Swanborough: The Complete Book of Fighters. Salamander Books, 2002.

Bill Gunston & Tony Wood: Hitler's Luftwaffe. Salamander Books Ltd. London, 1977.

http://de.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_67

http://www.historyofwar.org/articles/weapons_arado_ar_67.html

http://www.warbirdsresourcegroup.org/LRG/ar67.html

http://www.aviastar.org/air/germany/arado_ar-67.php

http://typesofplanes.com/airplanes/Arado+Ar+67

http://www.wehrmacht-history.com/luftwaffe/prototypes/arado-ar-67-prototype.htm

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább