„Az ember három módon érheti el célját: tervezéssel, munkával és imával." - George Patton

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Focke-Achgelis Fa-330 Bachstelze kishelikopter

Hogy a német tengeralattjárók látótávolságát megnöveljék, 1942 elején néhány hónap alatt terveztek és építettek egy motor nélküli kishelikoptert, a Fa-330-at. A csekély, 4 kg/m2-es felületi terhelésnek köszönhetően a helikoptert már 30 km/h-s sebességgel is vontathatta egy tengeralattjáró kötélen. A felépítés annyira egyszerű volt, amennyire csak lehetett: a törzs egy acélcsőből állt, aminek végén majdnem derékszögben elhelyezett vízszintes, illetve függőleges vezérsíkok voltak. Emögött volt a zászlószerű oldalkormány. A 7,31 m átmérőjű, három, egymás alá rögzített lapátból álló rotort annak billentésével kormányozták, és egy második acélcsövön helyezték el, ami enyhén előre dőlve volt a "törzs-csövön" és ugyanakkor a nyitott pilótaülés támláját is támasztotta. A fel- és leszálláshoz két kis csúszótalp állt rendelkezésre. A prototípust - mint kész egységet - Chalais-Meudon szélcsatornájában próbálták ki, s itt bebizonyosodott az "eszköz" használhatósága. Több, mint száz Fa-330-at készítettek el. A tengeralattjárókon való bevetéshez a szerkezetet össze lehetett "csomagolni" és két, a tengeralattjáró tornyában, vagy a törzsében elhelyezett csőben lehetett tárolni, ahol védve volt a víz nyomásától. Az egyik cső szolgált a rotoragy, illetve a három lapát, a másik a többi rész tárolására. Az Fa-330 összeszerelése a fedél nyitásának pillanatától a rotor indításáig 7, szétszerelése pedig 2 percet vett igénybe. A be- vetéseken történő vészmerülések esetére a típusnak még egy említésre méltó képessége volt: a rotort a vízfelülettel való érintkezés előtt le lehetett dobni, hogy a vízben forgószárny a pilótát ne veszélyeztesse. A nagy magasságból való zuhanáshoz egy ejtőernyőt építettek be, amin a rotor ledobása után a gép maradék, körülbelül 40 kg-os része és a pilóta leereszkedtek. A pilóta az övét a vízben oldotta ki. Az egyik Fa-330-at felszerelték kétkerekes futóművel és a gelnhauseni iskolában használták továbbképzésre csörlős, vagy gépkocsis vontatással. A következő kiképzési fok egy gyors motorcsónak mögötti vontatás volt, aminek hátulja starthely is volt egyben. Az Fa- 330 tengeralattjárókon való bevetése a német haditengerészet kelet-indiai a IX D2 osztályú Monsun-hajóin történt.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Méretek: hossz 4,58 m; magasság 1,71 m; rotorátmérő 7,31 m

  • Súly: 75 kg

  • Személyzet: 1 fő

  • Fegyverzet: nincs

  • Motor: nincs

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább