A szovjet hadseregben nagyobb bátorság kell a visszavonuláshoz, mint az előrenyomuláshoz." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Fieseler Fi 166 rakétahajtású vadászrepülőgép-tervezet

Wernher von Braun 1939. július 6-án a Birodalmi Légügyi Minisztériumban (Reichsluftfahrtministerium - RLM) elsőként vetette fel egy függőlegesen indítható rakétahajtású vadászrepülőgép tervezésének lehetőségét. Az ötlet hatására 1940 elején Erich Bachem mérnök készítette el az első tanulmányokat, aki a Fieseler cég műszaki igazgatója volt még akkoriban. A Fieseler Fi 166 rakétahajtású magassági repülőgép végleges terveit utóbb 1941-1942-ben fejezték be a kasseli székhelyű Gerhard Fieseler Werke GmbH repülőgépgyárban. Bachem a tervezetből két változatot képzelt el, melyhez alapot a titkos peenemündei telepen folyó függőleges rakéta kísérletek szolgáltattak. (Így nem véletlen, hogy a konstruktőrnek éppen a von Braun által fejlesztett A5-ös rakétára esett a választása.) Majd ezután benyújtották a Fi 166 terveit, ám az RLM illetékesei - a hajtómű kiforratlanságára, illetőleg a háborús körülményekre hivatkozva - elutasították az új konstrukciójú elképzelést. Csak közel két évvel később, 1944 tavaszán vették elő újból a korábbi ötletet. Ekkor ismét Erich Bachem lépett hamarabb a „színre", aki immár önálló vállalkozóként építette meg a világ első függőleges indítású rakétahajtású elfogó vadászrepülőgépét, a Bachem Ba 349 „Natter"-t. (Nem összetévesztendő a Messerschmitt Me 163 rakétahajtású elfogó vadászgéppel, amely a repülőgépekkel azonos módon emelkedett a levegőbe!)

fieselerfi166-illustration
 

A Fieseler Fi 166 első változata a „Höhenjäger I" egy rakéta és repülőgép kombinációjából álló elgondolás volt. Tulajdonképpen a hordozóeszköz gyanánt szolgáló A5-ös rakéta emelte volna a vadászrepülőgépet kb. 12000 m-es magasságba, ahonnan az a bevetés végén ejtőernyővel ért volna földet, hogy aztán újból felhasználható legyen. (Ugyanis a konstrukciónak nem voltak futóművei.) A vadászgép két hajtóművet kapott volna, amihez az ötletet a Messerschmitt vállalat adta, ahol egy Bf 109-est terveztek 2 db Junkers Jumo 109 004 típusú gázturbinás sugárhajtóművel felszerelni.

fi1661art fi166artb

 

A második tervezet, a Fi 166 „Höhenjäger II" az előzőnél már nagyobb, és kétüléses verzió volt. Ez a szerkezet immár hordozórakéta nélkül, csak a saját EMW-hajtóművével emelkedett bevetési magasságba, ahol repülési feladatát is ugyanazzal az erőforrással hajtotta volna végre.

A rendkívül érdekes Fieseler Fi 166 Höhenjäger I és II tervezetek azonban végül sohasem épültek meg, ezáltal nem jutottak túl még a kísérleti stádiumon sem.
 
A Fieseler Fi 166 Höhenjäger I és II tervezett műszaki adatai:

 

Höhenjäger I

Höhenjäger II

Gyártó:

Gerhard Fieseler Werke GmbH

Típus:

magassági vadászrepülőgép

Személyzet:

1 fő

2 fő

Hajtómű:

1 db EMW rakétahajtómű (valamint 2 db Junkers Jumo 109 004 sugárhajtómű a repülőgépen)

1 db EMW rakétahajtómű

Üres tömeg:

5620 kg

5930 kg

Teljes feltöltött súly:

10000 kg

13500 kg

Leszálló súly:

4220 kg

5930

Max. sebesség:

830 km/h

830 km/h

Repülési idő:

45 perc

45 perc

Fegyverzet:

Nincs adat

Nincs adat

 

Felhasznált irodalom:

http://de.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_166

http://www.kheichhorn.de/html/body_fi_166_.html

http://discaircraft.greyfalcon.us/Fi.htm

http://www.fantastic-plastic.com/FieselerFi166CatalogPage.htm

Írta: Kiss Kálmán

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább