1934. február 11-én a német Birodalmi Légügyi Minisztérium (Reichsluftfahrtministerium - RLM) pályázatot hirdetett egy alacsonytámadó és zuhanóbombázó feladatokra is egyaránt alkalmas repülőgép tervezésére. Az RLM felhívására végül három repülőgépgyár jelentkezett: a Fieseler cég a Fi 98-al, a Blohm und Voss vállalat a Ha 137-el, míg a Henschel a Hs 123 modellel nevezett be. A döntéshozók egyöntetű véleménye alapján később ezek közül a Hs 123-as került ki győztesen. (Ugyanakkor - ettől a kiírástól teljesen függetlenül - már folyamatban volt egy nehéz kétüléses zuhanóbombázó tervezése is, melyre az Arado Ar 81 mellett, a Heinkel He 118-as és a Junkers Ju 87-es típusokat jelölték. Utóbb, mint az ma már közismert a Ju 87-es „Stuka" nyerte meg ezt a versengést. Ezt azért fontos kihangsúlyozni, mivel általában még a II. világháborús szakirodalom is gyakran összekeveri, vagy összemossa a kettő pályázatot!)
Az RLM kiírására tehát, a Fi 98-as tervezettel a kasseli székhelyű Fieseler Flugzeugbau (később lett: Gerhard Fieseler Werke GmbH repülőgépgyár) jelentkezett. Ez a gép egy rendkívül erős szerkezetű, fémépítésű, merev futóműves, kétfedelű zuhanóbombázó volt. Ezen kívül a modell külön érdekessége volt, hogy a vízszintes vezérsík is kettőzött, azaz „duplafedelű" kialakítást kapott. A Fi 98-as valójában egy merevített szárnyú konstrukció volt, amely szerkezeti megoldás azonban az 1930-as évek végére a modern repülőgép építésben gyorsan elavulttá vált.
Bár a Fi 98-nak kezdetben három prototípusát is megrendeltek, végül mégis csak egy példánya épült meg, mivel időközben a rivális Hs 123-as rendszeresítése mellett foglaltak állást az RLM szakemberei. Így a Fieseler egyetlen mintapéldányát egy BMW-Bramo 322 H-2 motorral szerelték fel. A Fi 98 prototípusa 1935. július 16-án a Kassel-Waldau-i repülőtérről emelkedett először a levegőbe. A repülési eredmények azonban messze elmaradtak az elvárt követelményektől. Jóllehet a Fi 98 projektet 1936-ban végleg leállították, mégis a prototípust ezen túl is, egészen 1945-ig használták a Luftwaffe szolgálatában.
A Fieseler Fi 98 zuhanóbombázó műszaki adatai:
-
Gyártó: Fieseler Flugzeugbau
-
Típus: könnyű zuhanóbombázó
-
Személyzet: 1 fő
-
Motor: 1 db 650 LE-s (485 kW-os) BMW-Bramo 322 H-2 típusú 9-hengeres, léghűtéses csillagmotor
-
Fesztávolság: 11,50 m
-
Hosszúság: 7,40 m
-
Magasság: 3 m
-
Szárnyfelület: 25,50 m²
-
Üres tömeg: 1450 kg
-
Teljes feltöltött tömeg: 2160 kg
-
Szárnyterhelés: 85 kg/m²
-
Max. sebesség: 295 km/h 2000 m magasságban
-
Utazósebesség: 269 km/h
-
Leszálló sebessége: 95 km/h
-
Kezdeti emelkedőképesség: 9 m/s
-
Csúcsmagasság: 9000 m
-
Szolgálati magasság: 2000 m
-
Hatótávolság: 470 km
Felhasznált irodalom:
Heinz J. Nowarra: Die Deutsche Luftrüstung 1933-1945, Bernard & Graeffe Verlag, Koblenz 1993.
Dieter Herwig & Heinz Rode: Luftwaffe Secret Projects - Ground Attack & Special Purpose Aircraft, Midland Publishing, 2004.
http://de.wikipedia.org/wiki/Fieseler_Fi_98
Írta: Kiss Kálmán