„Nem ígérhetek semmi mást csak vért, gürcölést, könnyeket és izzadságot.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Antonov A-40 szovjet repülő harckocsi

Az Antonov A-40 Krylya Tanka (jelentése: tank szárnyakkal) egy szovjet kísérlet volt arra, hogy lehetővé tegyék harckocsik harctérre siklását a levegőből (miután egy repülővel elszállították a kívánt területre), hogy támogassák a partizánokat vagy az ejtőernyős alakulatokat. Ezt a járművet néha A-40T vagy KT néven is említik.

Kép1T-27 könnyű harckocsi

Könnyű harckocsik vitorlázó repülőgépre rakodása helyett, ahogy több nemzet is csinálta, a Szovjet Ejtőernyős Erők T-27 harckocsikat rögzítettek a nehéz bombázók aljához, amik így értek földet. Az 1930-as években voltak kísérleti erőfeszítések, arra hogy ejtőernyővel vagy ejtőernyő nélkül harckocsikat dobjanak vízbe. 1940-ben Besszarábia bekebelezésekor, feltehetőleg ledobtak néhány könnyű harckocsit TB-3 típusú nehézbombázóról (néhány méterről, a repülőgépen volt egy semleges váltó, amihez egy kötél volt kötve, ami a zuhanás mértékét lassította). A legnagyobb probléma a légi-szállítású harcjárművekkel az volt, hogy a legénységüket külön dobták le, ami késést eredményezett vagy egyszerűen nem is vitték őket el az akcióra! A vitorlázó repülőgépek már lehetővé tették, hogy a legénységet a kidobási körletben letegyék a járműveikhez.

44379 485209394864551 536560197 n

Szintén minimalizálták az értékes vontató légi eszközök exponálását, amelyeknek nem is kellett megjelenniük a csatatér felett. Szóval a Szovjet Légierő Oleg Antonov vezetésével így kezdte meg a harckocsik landolására szánt vitorlázó-repülőgépek tervezését.

Antonov vitorlázó repülőgép tervezése helyett egy levehető bölcsőt tervezett a T-60 típusú könnyű harckocsihoz. A levehető bölcsőhöz egy nagy fából és szövetből készült dupla szárnyat és iker farkat kapcsoltak. A harckocsi képes volt a ledobás után a csatatérre vitorlázni, a legénység egy gombnyomással le tudta dobni a szárnyat, és perceken belül készen állt a harcra.

1942-ben egy T-60-as harckocsit alakítottak át vitorlázó repülőgéppé, amit egy Petlyakov Pe-8 vagy egy Tupolev TB-3 típusú repülőgéppel tudtak szállítani. A „harckocsi" könnyített volt a légi használatra azzal, hogy eltávolították a fegyverzetet, a lőszert, a fényszórókat és csak minimális üzemanyagot hagytak benne. A módosítások ellenére, a TB-3-as bombázógép által szállított vitorlázógép árokba zuhant a felszálláskor, Szeptember 2-án, a lezuhanás elkerülésének érdekében esedékes szélső ellenállást kapott a T-60 (állítólag ekkor már simán siklott a harcjármű).

AntonovA40A-40 siklás közben

Az A-40-est a híres szovjet vitorlázó-repülőgép pilóta Sergei Anokhin vezette. A T-60 egy mezőn landolt nem messze a repülőtértől, és miután ledobta a szárnyakat és a farkat a harckocsiról, a pilóta visszatért a bázisra. A harckocsi esedékes súlycsökkentésével a „repülő harcjármű" akár 160 km/h sebességet is elérte. Ennek ellenére a teszteket abbahagyták.

Ezután a Szovjetunió több prototípust is tervezett deszant egységek támogatására, de mind kudarcba fulladt.

Technikai adatok:

  • Személyzet: 2 fő

  • Fegyverzet: 1db T-60 könnyű harckocsi

  • Hossz: 12,06 m

  • Fesztávolság: 18,00 m

  • Szerkezeti tömeg: 2,004 kg

  • Felszálló tömeg: 7,804 kg

Forrás
http://en.wikipedia.org/wiki/Antonov_A-40

Írta: Füstös András (Banditos)

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább