„A jelenlegi helyzetet számunkra adott lehetőségnek, nem pedig katasztrófának kell tekinteni." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Az LVT lánctalpas sorozat és bevetéseik

Előzmények: Az Egyesült Államok már az 1920-as években is folytatott kísérleteket kétéltű járművek, és úszó harckocsik kifejlesztésére. Ezek a fejlesztési munkák lassan haladtak és csak kevés használható eredményük volt (például a Christie-féle kétéltű harckocsi). A háború kitörésekor a fejlesztések előtérbe kerültek, felgyorsultak. Ennek a lendületnek, anyagi támogatásnak eredményeként 1941-ben létre jött az LVT család két tagja.

LVT: Landing Vehicle Tracked, angol rövidítésből áll össze az LVT-mozaikszó, amelynek jelentése: lánctalpas partra szállító jármű. Ennek a típuscsaládnak a kifejlesztése 1935-ben kezdődött Donald Roubding mérnök vezetésével.

Típusok:

  • LVT-1 „Aligator": Kezdeti típus Guadalcanal-on vetették be először, ahol támadó jármű szerepe mellett a dzsungelben utánpótlást szállító eszközként alkalmazták.
lvt1-image03
  • LVT-2 „Water Buffalo" (vízi bivaly): Elődjénél nagyobb úszótesttel készült a motor hátul helyezkedett el, jobb felfüggesztést kapott. Olyan haditechnikai eszközök mobilizálására alkalmazták, mint a Jeep, 75 mm-es tarack és az aknavetők.
99999
  • LVT (A)2: Páncélozott változat, tengerészgyalogosok partra szállítására tervezték, elődjéhez hasonlóan hátsó része nyitható. Felszereléstől függően 20-35 embert szállíthatott egy időben.
lvt-mk4-2
  • LVT 3: Új úszótest, új erőforrás (2db V-8-as Cadillac motor). Ezt a motort az M5-ös könnyű harckocsiból építették be minden változtatás nélkül. Külseje némileg emlékeztet az LVT 1-esre.
p1
  • LVT 4: az LVT2-es meghosszabbított változata, az M3-as könnyű harckocsi tornyával felszerelve. A jármű hátsó traktusának védelmét kettő darab .30-as Browning géppuska látta el.
p2
  • LVT(A)1: Az LVT-2-es páncélozott és az M3-as harckocsi tornyával szerelt változata. A járművet az LVT4-shez hasonlóan két .30-as géppuska védte hátulról.
itv-625x450
  • LVT(A)5: A legköltségesebb LVT mind közül. Az LVT(A)4-es tovább fejlesztett változata, ennél a változatnál azonban sokkal több műszaki eszköz került beépítésre, éppen.
p1_1

LVT - összesítő táblázat

Típus

Személyzet

Fegyverzet

Gyártott példányszám

LVT-1

3 fő

Nincs

1255

LVT-2 Water Buffalo

3 fő

2-3 géppuska (30-as. 50-es vegyesen)

2962

LVT(A)-2

3 fő

2 .30-as géppuska

450

LVT-3

3 fő

1 .50-es légvédelmi

2964

LVT-4

5 fő

1 db 75 mm-es tarack, 2 db géppuska

510

LVT(A)-1

3-5 fő

37 mm-es harckocsi ágyú, vagy lángszóró

510

LVT(A)-5

3-5 fő

1 db 75 mm-es tarack, 2 db géppuska

27

 

LVT-k bevetésen: Amikor ezeknek a járműveknek a bevetéséről beszélünk, akkor fontos megkülönböztetnünk az európai és a csendes óceáni hadszíntereket. Ugyanis a két hadszíntér egymástól távol helyezkedik el, mások a földrajzi viszonyok és más alakulatok alkalmazták ezeket a járműveket.

A csendes-óceáni hadszíntér: Az LVT-k első bevetésére Guadalcanalnál került sor 1942-ben. Ekkor az LVT 1 és 2 jelzésű járművek estek át a tűzkeresztségen, s hajtották végre sikeresen a partraszállást, ennek a hadműveletnek későbbi szakaszában főként ellátó járműként szolgáltak, ugyanis a dzsungel sűrű aljnövényzetében a lánctalpak hatalmas előnyt jelentettek. A partraszállás során számos értékes tapasztalatra is szert tettek a csapatok például: a járművek páncélzat nélkül nagyon sebezhetőek, valamint, arra is rájöttek, hogy megfelelő páncélzattal alkalmasak a harckocsis-gyalogos vegyes hadviselésre is. A Csendes-óceánon mindenhol bevetették, a szigetugró hadműveletek során 1943-tól lángszóróval is felszerelték őket.

Az európai hadszíntér: Európában az amerikaiak elsősorban folyókon való átkeléshez használták ezeket a járműveket, nagyon sikeresen. Ennek legjobb példája a rajnai-átkelés és azt követő hadműveletek.

Összegzés képen elmondható, hogy az LVT-k megbízható nagy példányszámban gyártott, sokoldalúan alkalmazható járművek voltak, amelyeknek pályafutása a II. világháborút követően nem ért véget. Koreában is alkalmazták őket és más országok kötelében még számos más helyen is teljesítettek/teljesítenek szolgálatot.

Írta: Tóth István Ákos

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább