U-Boat XXIII
A XXIII-as típus egyike volt azon két új fejlesztésnek,
melyekhez Dönitz admirális nagy reményeket fűzött. A tengeralattjárót
parti vizekben végrehajtandó harci feladatokra tervezték. A XXIII-as
típus újdonságát dízel-villany motorja jelentette, mely szinte
hangtalanul repítette a tengeralattjárót. Az első XXIII-as, az U-2321 -
vízrebocsátása a Deutsche Werft (Hamburg) hajógyárban történt 1944.
április 17-én. Ezt további 6 XXIII-as vízrebocsátása követte, melyeket
rögtön bevetettek Anglia partjai előtt 1945 elején. Az U-4712 volt az
utolsó ilyen típusú hajó, melyet 1945. április 19-én még szolgálatba
állítottak. A hajók 1945 januárja és májusa között hat bevetésen vettek
részt és elsüllyesztettek 5 hajót, összesen 14.601 tonna hajótérrel. A
XXIII típus belső tere annyira zsúfolt volt, hogy csak két torpedócső
kerülhetett beépítésre.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás (tonna): 234 (felszínen), 258 (lemerülve), 275 (harcra készen)
-
Hossz: 34,68 m
-
Szélesség: 3,05 m
-
Merülés: 3,66 m
- Magasság: 7,72 m
-
Teljesítmény (LE): 630 (felszínen), 580 (lemerülve)
-
Sebesség (csomó): 9,7 (felszínen), 12,5 (lemerülve)
-
Hatótávolság (mérföld/csomó): 2650/8 (felszínen), 194/4 (lemerülve)
-
Torpedó: 2 db, 2/0 (orr / far-cső)
-
Akna: nincs
-
Fedélzeti ágyú: -
-
Személyzet: 14-18 fő
-
Max merülés: kb. 240 m