„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Narwhal-osztály

A Narwhal-osztály eredetileg a „V-hajók” elnevezést viselte. A Narwhal gerincét 1927. május 10-én fektették le. Ekkor egy új koncepció született az USA haditengerészeténél, ami a japánoknál is létezett: a tengeralattjáró-cirkáló. Ez azt jelentette, hogy nagyméretű, erős tüzérséggel rendelkező tengeralattjárókat építettek, hogy a cirkálók hagyományos feladatait (kereskedelmi utak védelme illetve támadása, portyázás illetve portyázók elfogása) elláthassák.
 
USS_Nautilus.jpg
 
Az ötlet természetesen nem vált be, hiszen a cirkálót nem csak fegyverzete, de páncélzata és sebessége is azzá teszi, ami, ezekkel a jellemzőkkel pedig egy tengeralattjáró nem ruházható fel. Erre rájöttek végül minden flottánál, így az amerikai V-osztályból is csak két egység épült.
1931-ben ezt a két hajót is átsorolták a „hagyományos” tengeralattjárók közé, ennek megfelelően nevet is kaptak: USS Narwhal és USS Nautilus.
USS_Nautilus__SS_168_.jpg
 
A II. Világháborúban mindkét hajó részt vett a midwayi csatában. A Narwhal a keleti tengeralattjáró-kordon eleme volt, a Nautilus pedig ezalatt beírta magát a történelembe: megtorpedózta a Kaga japán repülőgép-hordozót. Az indított négy torpedóból ugyan egy beragadt a vetőcsőbe, kettő nem talált, a harmadik pedig befulladt, ezzel együtt a Nautilus az egyetlen amerikai tengeralattjáró, amely csapást mért a japán flottára Midway-nél.
 
USSNarwhalSS167.jpg
 
Méretüknél fogva a Narwhal-osztály hajói kiválóan alkalmasak voltak diverzáns-alakulatok bejuttatására a Csendes-Óceán szigeteire, egyéb csapatok partratételére, illetve menekültek kimentésére, de fotófelderítést is végeztek ellenséges szigetek partjai mentén. Harci sikereik ugyan csekélyek maradtak, de szolgálataik nélkülözhetetlennek bizonyultak.
Mindkét tengeralattjáró túlélte a harcait, de a háborút nem: 1945 májusában Philadelphiában eladták őket ócskavasnak, majd lebontották őket.

TECHNIKAI ADATOK:
  • Hossz: 106 méter

  • Vízkiszorítás: 4000 tonna (lemerülve); 2770 tonna (felszínen)

  • Sebesség: 14 csomó - 26 km/h (felszínen); 6,5 csomó – 12 km/h (merülésben)

  • Merülési mélység: 300 láb – 90 méter

  • Személyzet: 9 tiszt, 10 altiszt, 70 matróz

  • Fegyverzet: 6 darab 21 hüvelykes (530mm) torpedóvetőcső – négy az orrban, kettő a taton; két darab hathüvelykes (150mm) fedélzeti löveg.

 
Írta: dr. Bársony Atilla

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább