1942-ben a Schichau Hajógyárból összesen 15 új német torpedónaszád került ki: a T-22-estől a T-36-osig, mely az Elbing-hajóosztály néven vált híressé.
Az Elbing-hajóosztály tagjai 1943 folyamán jól teljesítettek kísérőhajóként. A T-22, T-23, T-25, T-26, T-27-est kirendelték a Münsterland német blokádtörő hajó kíséretére, melynek feladata az értékes rakomány szállítása volt (valószínűleg Japánból származó nyersgumit, mely 2 évre elegendő lett volna 22 páncéloshadosztály számára, illetve fémet, ami a repülőgépgyártáshoz volt szükséges).
A brit flotta tudtára jutott, hogy ilyen értékes anyagot szállító hajó a La Manche csatornán van, kiküldtek egy hajórajt.
A HMS Charybdis könnyűcirkáló október 21-én 01.30-kor lokátorán bemérte a Münsterlandot és kíséretét.
A németek megtudták, hogy csapásközelben brit hajók tartózkodnak, a védelmi gyűrű külső német torpedónaszádjai meg is látták a HMS Charybdis-t. A T-23-as (vezérhajó) 01.45-kor hat torpedót kilőtt a brit cirkálóra, amely viszonozta a tüzet. A T-23-as valószínűleg 2 (de lehet, hogy csak egyetlen) torpedója célba talált, a cirkáló a bal oldalára dőlt.
A többi torpedónaszád is bekapcsolódott a küzdelembe. A T-22-es megtorpedózta a HMS Limbourne-t. A még el nem süllyedt Charybdis-nek végül a Tybalont és a Rocket torpedói adták meg a kegyelemdöfést. Ezután a még éppen maradt brit hadihajók visszatértek Portmuthba.
A konfliktus során a britek két hajót és összesen 581 embert veszítettek. A Münsterland sértetlenül érte el úti célját, Cherbourg kikötőjét.
Az Elbing-hajóosztály veszteségei
1943. december 28-án a Glasgow és az Enterprise elsüllyesztette a T-25-öst és a T-26-ost a Vizcayai-öbölben. A Bellona és a Black Prince által vezetett 10. flottilla április 26-án elsüllyesztette a T-28-ast, a T-24-est és a T-27-est pedig komolyan megrongálták, melyek eljutottak a Morlaix kikötőbe. Éjszaka a Tribal-osztályú rombolók, a Haida é az Athebaskan Brieux körzetében konfliktusba keveredett. A német hajók 12 torpedót lőttek ki, és sikerült eltalálniuk az Athebaskan-t, mely 0.4.42-kor elsüllyedt. A T-27-es még nagyobb károkat szenvedett a Haida által, majd zátonyra futott, és brit gyorsnaszádok semmisítették meg.
A korábbi T-osztályú hajók közül a T 15-öst 1943. december 13-án Kielben, a T-2-es és a t-7-es 1944. július 29-én Brémában, a T-18-as a Balti-tengeren, a T-10 pedig a Gydnánál süllyedt el légicsapás következtében. A T-1-est Kielben érte légitámadás, a T-8-as és T-9-est május 3-án lékelték meg. A T-13-as repülőgépek bombái által elsüllyedt a Skagerrak-tengerszorosban, a T-16-os a dániai Frederikshavnt ért légicsapás miatt rongálódott meg. A T-22-es, a T-30-as, a T-32-es és a T-34-es aknára futott, a T-31-est szovjet könnyűegységek torpedózták meg.
Technikai adataik:
-
Vízkiszorítás 1294 t,
-
Sebesség: 61 km/h sebességre voltak képesek, 35 km/h átlagsebességgel 9265 km-t tudtak megtenni
-
Fegyverzet: 4 db 10, 4 cm-es és négy 37 mm-es ágyú, valamint 9 darab lévédelmi üteg, 6 db 533 mm-es torpedó
-
Szállító kapacitás: max. 198 ember
Forrás: Robert Jackson: Kriegsmarine Hajja és Fiai Kiadó, Debrecen, 2002.
Írta: cserpakszabi