„Van ember - van probléma! Nincs ember - nincs probléma." - Joszif Sztálin

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Lützow (ex Deutshland) zsebcsatahajó

lutzow06
 
1931-ben került vízre a "zsebcsatahajónak" is nevezett, a szokásosnál erősebb felépítésű cirkálóosztály első tagjaként. Ekkor még Deutschland volt a hajó neve, mely 1933-ban készült el teljesen. A spanyol polgárháború idején a köztársaságiak egyik repülőgépe súlyosan megrongálta, a legénységből többen meghaltak.  1939. augusztusában, miután az U-bootok elfoglalták harcállásaikat, a Deutschland augusztus 24-én kifutott a wilhelmshaveni kikötőből. Elindulása után a Grönlandtól délre fekvő körzetbe vezényelték. Tartályhajója, a Westerland már ott várta. A német flottaparancsnokság csak két héttel a háború kitörése után, szeptember 24-én kaptak parancsot arra, hogy megtámadhassák a brit és francia kereskedelmi hajókat, illetve a teherhajókat. A Deutschland később délebbre húzódott, hogy megfigyelhesse a Bermudák és az Azori-szigetek közötti hajóforgalmat. Első találatát 1939. szeptember 30-án szerezte.  Miután az Admiral Graf Spee elpusztult, Hitler még egy kis ideig engedte, hogy tevékenykedjen. További két hajó elsüllyesztése után Németországba hívták generáljavításra. Még ott átkeresztelték a Deutschandot Lützowra (a későbbiekben, a cikkben is Lützow lesz), mert Hitler nem engedhette meg magának, hogy az általa vezetett nép nevét viselő hajó egy esetleges összecsapás után elsüllyedjen.  1939 végén és 1940 elején ismét kiküldték bevetésre azzal a céllal, hogy támadja meg a kereskedelmi hajókat.   Ezt követően alaposan átalakították, később átsorolták a nehézcirkálók közé. 1940 tavaszán a Norvégia elleni támadás során el találta egy brit torpedó. Kijavítása után 1943-ig ebben a térségben maradt, közben 1941 nyarán egy másik torpedótalálattól is megsérült. 1943-tól a Balti-tengeren állomásozott. 1945 áprilisában a schwinemündei kikötőben brit repülőgépek bombái eltalálták. Május elején a roncsot felrobbantották és az elsüllyedt. 1947-ben a szovjetek kiemelték, majd miután elvontatták Kalinyingrádba (Königsberg), lebontották.
 
TECHNIKAI ADATOK
  • Vízrebocsátás: 1931

  • Vízkiszorítás: 13.817 t (üresen); 15.670 t (harckészen)

  • Sebesség: 26 csomó

  • Személyzet: 951 fő

  • Hajtómű: 8 diesel MAN-9 turbína - 41 748 kW

  • Hatótávolság: 19 000 km

  • Hossz: 187,9 m

  • Szélesség: 20,6 m

  • Merülés: 5,87 m

  • Fegyverzet: 6 db 28,0 cm-es ágyú; 8 db 15,0 cm-es ágyú; 6 db 10,5 cm-es légvédelmi ágyú; 8 db 3,7 cm-es légvédelmi gépágyú; 6 db 4,0 cm-es légvédelmi gépágyú; 20 db 2,0 cm-es légvédelmi gépágyú; 8 db 53,3 cm-es torpedóvető cső; 2 db repülőgép

  • Páncélzat: övpáncél 76 mm, lövegtornyok 140-76 mm, fedélzet 38 mm

Írta: cserpakszabi

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább