Az Atago építését három testvérhajójával (Chokai, a Maya és a Takao) együtt az 1927-1931-es japán haditengerészeti fegyverkezési program keretében kezdték el 1927-ben. Az Atago-t 1930-ban bocsátották vízre, és 1932-ben állították szolgálatba. A Csendes-óceáni háború kezdetén testvérhajóival együtt részt vett a Malájföldön és Luzon-on partra szálló japán csapatok tengeri támogatásában. 1942 januárjában hasonló feladatokat látott el Kelet-Holland India megszállása során. 1942 júniusában japán repülőgép-hordozókat kísért a Midway-szigeteki csatában, 1942 augusztusában részt vett a guadalcanali csatában. 1943 novemberében az USS Saratoga (CV-3) és az USS Princeton (CVL-23) repülőgépei rongálták meg, miközben a Truk-Rabaul körzetben a japán hadmozdulatokat támogató haderő részeként harcolt. A javítások után a Mariana-szigetek védelmében vett részt, és ott volt a Fülöp-tengeri ütközetben is 1944 júniusában. 1944. október 22/23 éjszakáján a Kurita admirális parancsnoksága alatt Leyte felé hajózó japán támadó csoportosítást tagja, amikor is a Palawan átjáróban amerikai tengeralattjárók megtorpedózták a Takao és a Maya nehézcirkálókkal együtt. Az Atago olyan gyorsan süllyedt el, hogy a mentőcsónakok leengedésére sem volt idő, és még Kurita admirális is kénytelen volt feleleveníteni úszótudását.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Vízrebocsátás: 1930. június 16.
-
Vízkiszorítás: 9850 t (üresen); 15 150 tonna (harckészen)
-
Méretek: hossz: 203,75 m - szélesség: 20,74 m - merülés: 5,1 m
-
Sebesség: 35,5 csomó (64,07 km/h)
-
Személyzet: 761 fő
-
Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 fogaskerék-áttételes gőzturbina - 130 000 LE
-
Hatótávolság: 25 900 km
-
Fegyverzet: 10 db 203 mm-es (5×II-/50) és 4 db 120 mm-es (4×I-/45) löveg, 8 db 25 mm-es és 4 db 13,2 mm-es légvédelmi gépágyú, 16 db 610 mm-es (4×IV) torpedó-vetőcső + 3 repülőgép
-
Páncélzat: 38-127 mm a vízvonalnál, 76 mm a fedélzeten és 25 mm a tornyokon