Az Unryu-osztály Japán egyetlen, nagy sorozatban megkezdett repülőgép-hordozó osztálya, melynél a Soryu-osztály korszerű felépítését ötvözték a könnyített szerkezetű építéssel. A hajók tervezését még 1940-ben elvégezték, azonban az első hajó építését csak 1942-ben kezdték meg. Az első három 1944 őszén szolgálatba állt, de fontos hadműveletben már nem vettek részt. A második három hajót 1944-ben vízre bocsátották és így építették tovább, de egyiket sem tudták befejezni. Az elkészült hajók közül az Unryu 1944 decemberében süllyedt el Shanghai közelében (28°59'N,124°03'E), miután az amerikai USS Redfish tengeralattjáró több torpedóval súlyosan megrongálta. A teljes legénységéből alig 147 fő élte túl a támadást. Az Amagi, a Katsuragi és a 70%-ban kész Ikoma a kurei hadikikötőben félig-meddig ronccsá vált a folyamatos bombázásoktól. Az Amagi annyira megrongálódott, hogy 70°-ban megdőlve leült a tengerfenékre. A Katsugari-t '45- ben - a japán kapituláció után - ideiglenesen kijavították, de csak azért, hogy a japán katonák hazatelepítését a csendes-óceáni szigetekről végre tudja hajtani. 1946/47-ben az összes Unryu-osztályú hajót kiselejtezték és lebontották anélkül, hogy érdemleges hadműveletben részt vettek volna.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízrebocsátás: 1943.
-
Vízkiszorítás: 17.480 t (üresen); 20.458 tonna (max.)
-
Méretek: hossz: 227,4 m - szélesség: 22,1 m - merülés: 7,8 m
-
Sebesség: 34 csomó
-
Személyzet: 1556 fő
-
Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 turbina - 152 000 LE
-
Hatótávolság: nincs adat
-
Fegyverzet: 64 db repülőgép; 12 db 127 mm-es (6×II-/40) és 93 db 25 mm-es (21×III, 30×I) légvédelmi löveg, ill. gépágyú
-
Páncélzat: nincs adat