A világon megépített legnagyobb csatahajók, a japán a Yamato és testvérhajója, a Musashi főtüzérségét tornyonként hármasával összpontosították. Ezek az egységek voltak a japán flotta egyetlen háromlövegtornyos csatahajói. Tervezésüket a nemzetközi flottaszerződések korlátozó intézkedéseit figyelmen kívül hagyva 1934-ben kezdték el. A szuper csatahajó-osztályból 1942-ig csak a Yamato és a Musashi készült el. A harmadik egységet, a Shinano-t a Midway-szigeteknél elszenvedett súlyos veszteségek miatt repülőgép-hordozóként építették tovább. A csatahajókon rendszeresített 46 cm-es nehézlövegek a világ legnagyobb hajóágyúi voltak. A Musashi 1942-es szolgálatba állítása után 1943 nyarán Yamamoto tengernagy maradványait szállította Japánba. 1944 tavaszán Palau közelében (07°30'N,134°30'E) eltalálta egy torpedó. Javításával párhuzamosan megerősítették légvédelmét. A Mushashi-t a Leyte-öbölnél vívott csata során 1944. október 24-én, Luzontól délre amerikai repülőgépek több hullámban támadták, hét óra leforgása alatt 17 bomba- és 20 torpedótalálatot értek el, 15 bomba pedig közvetlen közelében robbant. Az amerikai veszteség 30 repülőgép volt. A Musashi estére már csak alig 6 csomós sebességgel vánszorgott, amikor hirtelen átfordult, és legénységének majd' felét magával vitte a hullámsírba. Soha nem harcolt repülőgépeknél nagyobb ellenféllel.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízrebocsátás: 1940. november 1.
-
Vízkiszorítás: 64.170 t (üresen); 71.659 t (harckészen)
-
Méretek: hossz: 263,2 m - szélesség: 39 m - merülés: 10,4 m
-
Sebesség: 27,5 csomó
-
Személyzet: 2200 fő
-
Hajtómű: 4 Kanpon turbína - 150 000 ks
-
Hatótávolság: 13 340 km
-
Fegyverzet: 9 db 46,0 cm-es ágyú; 12 db 15,5 cm-es ágyú; 12 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú; 24 db 2,5 cm-es légvédelmi gépágyú (átépítés után 96 db); 4 db 1,3 cm-es légvédelmi gépágyú (átépítés után leszerelve); 2 db repülőgép
-
Páncélzat: övpáncél 408 mm, barbetták 546 mm, fő lövegtornyok 183-650 mm, fedélzet 200-231 mm