„Háborúban elszántság, vereségben dac, győzelemben nagylelkűség, békében jóindulat.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Az Athenia elsüllyesztése

1939. szeptember 3-án 15.00 perckor a tengeralattjáró flotta parancsnoka, Dönitz tengernagy rádióüzenetet küldött az Atlanti-óceánon hajózó búvárnaszádok számára. A kurta rádióüzenet mindössze pár szót tartalmazott: "Bekövetkezett az X helyzet".

Fritz-Julius Lemp tengerészfőhadnagy, az U-30 tengeralattjáró fiatal, alig 26 éves parancsnoka az üzenet vétele után kinyitotta a kapitány számára kialakított, kicsiny fülkében lévő páncélszekrényt, és kiemelte belőle az X-helyzetre vonatkozó direktívákat tartalmazó, "Titkos! Pk. Sk. Felbontásra" bélyegzővel felülpecsételt borítékot. Lemp kapitány a legkevésbé sem lepődött meg, mikor elolvasta a borítékban lévő parancsot: a német haditengerészet tisztjeként harcolt a spanyol polgárháborúban, így jól tudta, hogy már csak napok kérdése, és Németország hadüzenetet vált Nagy-Britanniával. A VIIA osztályú U-30 éles torpedókkal és ellátmánnyal alaposan megrakva indult útnak négy nappal korábban - minden jel arra mutatott, hogy ezúttal nem gyakorlatozni indulnak, hanem valódi harci küldetés teljesítése végett futottak ki az Atlanti-óceánra.

athenia1922
Az Athenia egy 1922 körül készült felvételen

Az X-helyzetre vonatkozó parancs tudatta a kapitánnyal, hogy Németország és Nagy-Britannia közt beállt a hadiállapot, az U-30 feladataként pedig az ellenséges haditengerészeti és kereskedelmi egységek felderítését és elsüllyesztését nevezte meg. A parancs az U-30 tenegralattjárót az északi szélesség 54-57 foka és a nyugati hosszúság 12*18 foka által határolt területre irányította, amely négyzet az Északi-csatorna és Észak-Amerika közötti tengeri útvonalat fedte. A Karl Dönitz által ellenjegyzett direktíva felszólította a kapitányt, hogy az útjába kerülő ellenséges hadihajókat támadja meg, a kereskedelmi hajókat pedig tartóztassák fel. Fritz-Julius Lemp, miután elolvasta a parancsot, elrendelte a harckészültséget, és kiadta az utasítást: teljes sebességgel előre!

Az U-30 legénysége felélénkült, a vetőcsöveket tűzkészültségbe helyezték, a búvárnaszád tornyában pedig egymást váltották a megfigyelők. A matrózok csontig ázva kémlelték a látóhatárt, hajósziluett, füstcsík után kutattak, dacoltak a nyakukba zúduló hideg vízzel. De nem kellett sokat várni: 19.07-kor az őrszem észlelt egy azonosítatlan hajót. Lemp kapitány kiadta a riadóparancsot, a hajógépész maximális teljesítményre kapcsolta dízelmotorokat.

Az U-boat 17 csomós sebességgel közelített a célpont felé. Brit hajó volt, a fedélzete nem volt kivilágítva, a hajó elsötétítve úszott - a BdU által kiadott harcászati irányelvek szerint tehát katonai célpont volt, ilyen minőségében pedig szabadon támadható. Lemp kapitány brit segédcirkálóként azonosította a kivilágítatlan célpontot. A parancsnok elrendelte a támadási pozíció felvételét.

u30
Az U-30-as a felszínen hajózva

Az U-30 búvárnaszád 19.32-kor fordult rá a nyugodt, szemlátomást gyanútlan célpontra, majd elhangzott a tűzparancs. Az egyes torpedó beragadt, de a másik három elindult a cél felé. A becsapódásig 38 másodperc volt hátra. Lemp kapitány ekkor még nem tudhatta, de hatalmas tévedést követett el a célpont azonosítása során: a megtámadott hajó nem segédcirkáló volt, hanem egy fegyvertelen személyszállító, amelynek fedélzetét civil utasok töltötték meg.

Az Athenia gőzöst a tatján érte a torpedótalálat, a hajó azonnal süllyedni kezdett. A 13.581 bruttóregisztertonnás hajó, amelynek fedélzetén a támadás időpontjában a személyzeten kívül 1102 utas tartózkodott, vált a második világháború Atlanti-óceánon vívott ütközeteinek első áldozatává - az U-30 pedig az első búvárnaszáddá, amely a hadüzenet váltása után megtorpedózott és elsüllyesztett egy ellenséges hajót. (Az Athenia elsüllyesztése komoly nemzetközi felháborodást váltott ki. A világ közvéleménye élesen elítélte a fegyvertelen polgári hajó elpusztítását, amely 128 civil személy életét követelte. A Kriegsmarine vezetése tagadta a felelősségét, és arra utasította Fritz-Julius Lemp U-110 tengeralattjáró elfogásakor, máig bizonytalan körülmények között vesztette életét.) Megkezdődött a harc a tengereken.

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább