„A csatára való felkészülés során meggyőződhettem arról, hogy a tervezés létfontosságú, ám a tervek haszontalanok." - Dwight D. Eisenhower

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Orion könnyűcirkáló

A Vickers Armstrong (Plymouth) által épített Leander-osztályú HMS Orion könnyücirkálót 1932-ben bocsátották vízre, és 1934. január 18-án állítottál hadrendbe. A hajó először a Honi Flottában teljesített szolgálatot, majd 1937-ben áthelyezték a haditengerészet egyik amerikai állomására. Az Orion volt az a hajó, mely a kanadai kormányzó, John Buchan hamvait visszaszállította Angliába 1940 februárjában. 1940 júniusában a cirkálót áthelyezték a Földközi-tengerre, ahol részt vett többek közt a líbiai Bardia városában lévő olasz erőd ágyúzásában, valamint a Punta Stilo-i tengeri csatában. 1940 utolsó hónapjaiban máltai konvojokat kísért, valamint a Görögországba szállított csapatokat. 1941 elején a cirkáló az Égei-tengeren tartózkodott, így részt tudott venni a Matapan-foki csatában is. 1941. május 29-én, Kréta evakuálása közben a hajó súlyosan megrongálódott egy bombatalálat következtében. A sérülést követően a hajó a Dél-afrikai Simonstown-ba hajózott, ahol kisebb javításokat végeztek rajta. A komolyabb javításokhoz a hajót átszállították az egyesült államokbeli Mare Island Naval Shipyard hajógyárba. 1943-ban tért vissza a Földközi-tengerre, ahol a 15. cirkáló raj (15th Cruiser Squadron) tagja lett. Részt vett a szíciliai partraszállásban, majd 1944. júniusában, a D-napon az Argonaut és az Ajax cirkálókkal a Gold partszakasz tüzérségi támogatását végezte. 1947-ben kivonták a szolgálatból, 1949-ben szétbontották.

TECHNIKAI ADATOK:

  • Vízrebocsátás: 1932.

  • Vízkiszorítás: 7270 t (üresen); 9740 tonna harckészen

  • Méretek: hossz: 168,95 m - szélesség: 16,95 m - merülés: 5,93 m

  • Sebesség: 32,5 csomó (60 km/h)

  • Személyzet: 550-680 fő

  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 Parsons I.R. gőzturbina - 72 000 LE

  • Hatótávolság: 10 600 km

  • Fegyverzet: 8 db 15,2 cm-es ágyú; 8 db 10,2 cm-es ágyú; 16 db 40 mm-es légvédelmi gépágyú + 8 db 533 mm-es torpedővető cső (2 x 4) és 1 db Supermarine Walrus hidroplán

  • Páncélzat: övpáncél 102 mm, lövegtornyok 25 mm, fedélzet 32-51 mm

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább