Courageous repülőgép-hordozó
A HMS Courageus és testvérhajója a HMS Glorious építését a balti-tengeri szolgálatra szánt gyors cir- kálóként kezdték meg 1915-ben. 1917 elején állt hadrendbe. A Courageous - testvérhajójához hasonlóan - gyors cirkáló volt, mindössze 4 darab 15 hüvelykes (38,1 cm) ágyúval, gyakorlatilag páncélvédelem nélkül. Az I. világháború után mindkét egységet tartalékba helyezték, majd Nagy-Britannia az 1920-as években növelni akarta a repülőgép-hordozó erőit, így mind a két hajót, a "majdnem testvérhajójukkal", a HMS Furious-szal együtt átépítették repülőgép-hordozóvá. A Courageous átalakítása 1928 márciusában fejeződött be. A felépítményét és a fegyverzetét a hajótesten majdnem teljes hosszában végignyúló repülőgép- hangárral váltották fel. A hangár előtti 18 méteres nyílt fedélzetet az olyan lassú repülőgépek indítására használ- ták, mint a Fairey Swordfish. A hangár felett helyezkedett el a nyitott repülőfedélzet, két nagyméretű, beépített emelőlifttel. Mind a három hajó végigszolgálta a 30-as éveket, és a II. világháború kitörésekor ők alkották a brit repülőgép-hordozó erő gerincét. De nem sokáig: a Courageous-t a háború első napjaiban (1939. szeptember 17.) az Atlanti-óceánon az U-29-es német tengeralattjáró megtorpedózta és elsüllyesztette.
TECHNIKAI ADATOK (átépítés után)
-
Vízrebocsátás: 1917 (1928)
-
Vízkiszorítás: 18 600 t (üresen); 26 517 t (max.)
-
Méretek hossz: 239,83 m - szélesség: 24,70 m - merülés: 8,19 m
-
Sebesség: 31,5 csomó (58,34 km/h)
-
Személyzet: 1100 fő (repülõszemélyzettel)
-
Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 db Parsons gőzturbina - 90 000 LE
-
Hatótávolság: 5960 km
-
Fegyverzet: 12 db 10,2 cm-es légvédelmi ágyú; 4 db 4,7 cm-es légvédelmi gépágyú; 18 db 4,0 cm-es légvédelmi gépágyú; 48 repülőgép
-
Páncélzat: Övpáncél 75 mm - 50 mm