„Háborúban elszántság, vereségben dac, győzelemben nagylelkűség, békében jóindulat.” - Winston Churchill

Második világháború

patreon reklamTámogass bennünket!
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket. 

Lexington repülőgép-hordozó

uss_lexington
 
Amerika második repülőgép-hordozóját, az USS Lexington-t eredetileg csatacirkálónak rendelték meg 1917 decemberében, majd 1922 júliusában repülőgép-hordozóként (CV-2) rendelték meg újra és 1925. október 3-án bocsátották vízre. Testvérhajójával, a Saratoga-val (CV-3) 1929 januárjában vett részt először az Amerikai Haditengerészet hadgyakorlataiban. 1929 decemberében az újságok címlapjára került, miután az áramellátásban bekövetkezett kimaradás miatt úszó erőművé alakították a Washington állambeli Tacoma városánál. Miután a japánok megtámadták Pearl Harbourt, a Lexington repülőcsoportja részt vett a Wake-sziget birtoklásáért folyó csatában. Ezt követően konvojkísérő feladatokat látott el. 1942 májusában a ll. Task Force-szal hajózott, azzal az egyesített szövetséges tengeti haderővel, mely megakadályozta, hogy a japánok partra szálljanak az új-guineai Port Moresbyben. A korall-tengeri csatában - mely 1942. május 8-án kezdődött, amikor a szembenálló repülőgép-hordozók észrevették az ellenfelet, és útnak indították repülőcsoportjaikat - a japán Shokaku és Zuikaku anyahajókról felszálló repülőgépek több bomba- és torpedótalálatot értek el rajta. A hajó hét fokkal megdőlt, és tüzek ütöttek ki. Mivel ezeket nem sikerült megfékezni, a Lexingtont el kellett hagyni. Az USS Phelps romboló süllyesztette el később. 216-an vesztették életüket, de a legénység zömét sikerült megmenteni. A háború során az Essex-osztály egyik épülő egységét (ex-Cabot) keresztelték át Lexingtonra, melynek szintén kalandos háborús pályafutása volt.

TECHNIKAI ADATOK

  • Vízrebocsátás: 1925

  • Vízkiszorítás: 33.528 t (üresen); 44.094 tonna (max.)

  • Sebesség: 33,2 csomó (61,48 km/h)

  • Személyzet: 1893 fő

  • Hajtómű: 4 hajócsavar, 4 db GE elektromos hajtású turbina - 210.000 shp

  • Hatótávolság: 18 900 km

  • Hossz: 270,66 m

  • Szélesség: 32,27 m

  • Merülés: 7,37 m

  • Fegyverzet: 80-90 db repülőgép; 8 db 20,3 cm-es ágyú; 12 db 12,7 cm-es légvédelmi ágyú; 16 db 28 mm-es légvédelmi géppuska; 16 db 12,7 mm-es légvédelmi géppuska

  • Páncélzat: 152,4 mm a vízvonalnál, 76,2 mm a fedélzeten. A tornyok nem voltak páncélozva

Hirdetés

További cikkek

A
A 25. órában vagyunk!

Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.

Bővebben
Látogatásaink

Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.

Tovább
Emlékművek

Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.

Tovább