„Győzelem bármi áron, győzelem minden iszonyat ellenére, győzelem, bármilyen keserves legyen is az út. Mert győzelem nélkül nincs tovább élet.” - Winston Churchill
Anyagi eszközeink nincsenek, ezek hiányában viszont hosszabb távon leküzdhetetlen nehézségbe ütközik e bázis fennmaradása. Honlapunk nonprofit, csapatunk tagjai puszta elhivatottságból teszik, amit tesznek. Ezért kérjük: akinek fontos e felület fennmaradása, e közösség további munkája, és üzenetünk eljuttatása minél szélesebb körbe, támogasson bennünket.
A szövetségesek által széleskörűen alkalmazott gépágyú története a svájci Oerlikonnál kezdődik. A francia Hispano-Suiza gyár, amely az I. világháború alatt repülőgép-motorok gyártására jött létre, megvásárolta az Oerlikon FF gépágyú licencét. Azonban a gyártás megindulása után nem sokkal a két gyár között szabadalmi jogvita merült fel, ami véget vetett az együttműködésnek. Marc Birkigt, egy svájci tervező azonban, hogy mentse a menthetőt, tervezett egy új fegyvert.
Az Oerlikon – hasonlóan minden háború előtti svájci fejlesztéshez - a cső hátrasiklásával, illetve ennek energiájával működött. Birkigt új terve gázelvételes rendszert vázolt fel. A különbség körülbelül olyan, mint a súlyzáras géppisztolyok és a gázelvételes gépkarabélyok közti eltérés. Az új gépágyú tűzgyorsasága így kb. egyharmadával felülmúlta az Oerlikon eredetiét.
A háború előtti francia vadászgépek már ezzel épültek, a motorban elhelyezett, légcsavartengelyen át tüzelő gépágyúk 60 lőszeres dobtárból kapták a muníciót. 1940-re sikerült kifejleszteni egy hevederes rendszert, de ennek megvalósulását Franciaország német megszállása megakadályozta. Azonban a háború kitörése után Nagy-Britannia hozzájutott a licenchez, így a fegyver gyártása nem szakadt meg.
Az angolok először a Westland Whirlwind kétmotoros vadászgépükbe, és a Bristol Beaufighterekbe építettek Hispano gépágyút. Ez a Hispano Mk.I jelzést kapta. Az Angliai Csata alatt kiderült, hogy a 8 db puska űrméretű gépfegyver hatékonysága elégtelen, sok német bombázó szitává lyuggatva ugyan, de haza tudott térni. Így kipróbálták a Hispano ágyúkat a Hurricane és Spitfire gépekben is. Itt a dobtár hajlamos volt az elakadásra manőverezés közben, így a Légügyi Minisztérium egyelőre 12 géppuskában határozta meg a közeljövő standard fegyverzetét.
Eközben viszont a Martin-Baker Aircraft Company (a háború után a NATO egyik fő katapultülés-beszállítója) kifejlesztett egy hevederes rendszert, ez azonban meg is valósult, és a Hispano Mk.II jelzést kapta. A Hurricane-ek innentől négy gépágyúval készültek, és a Spitfire trópusi verziói is. A nem trópusokra szánt Spitek megmaradtak két gépágyúnál, mivel a szárny külső szekciójában nem volt hely a fegyverek fűtőrendszere számára, így a külső ágyúk állandóan befagytak. Így a standard Spitfire-fegyverzet a két Hispano-gépágyú maradt, négy 7,7 mm-es vagy két darab 12,7 mm-es géppuska mellett. A későbbi brit gépek (Typhoon, Tempest) eleve ezt a gépágyút alapul véve lettek megtervezve is.
Az utolsó brit változat az MK.V volt, rövidebb csővel, ami teljesen befért a szárnyba, így kevésbé volt sebezhető mechanikai hibák és az időjárás által. Kisebb torkolati energiája lett ugyan, de a tűzgyorsaság növekedett. Ez a löveg a háború végi Tempest V fegyvere lett.
Mivel a brit gyártókapacitás nem volt elegendő, a licenc az USA-ba került, itt azonban előbb át kellett állni a 20 mm-es kaliberre. A leszálított M1-es jelzésű gépágyúk sokszor nem lőtték ki a töltényeket, az ütőszeg ugyanis nem kellő erővel működött. A brit MK.II vizsgálata alapján kezdték gyártani az M2 variánst, de a hiba még az ezt követő M3-asnál is megmaradt. Ez az oka annak, hogy az amerikai vadászgépek standard fegyverzete a .50-es Browning géppuska maradt.
A háború után jelent csak meg az M24 változat, ami az M3-as tökéletesítése volt, elektromos elsütéssel. Ez végre működött… A háború után a Hispano hamar eltűnt. A német Mauser MG 213 alapján tervezett forgótáras (revolver-)gépágyúk előnyben voltak, a brit ADEN és a francia DEFA már ezen az elven működnek. Ennek ellenére elmondható: a Hispano gépágyúk nagyban hozzájárultak a szövetségesek háborús erőfeszítéseihez. Légvédelmi célra is alkalmazták e lövegeket, például az M16 féllánctalpas légvédelmi jármű is 4 darab Hispano gépágyúval harcolt, de önálló an is felállítható volt a harctéren éppúgy, mint hajók fedélzetén.
Alkalmazó típusok:
Franciaország:
Bloch MB.152
Breguet 693
Dewoitine D.500
Dewoitine D.52n mb0
LeO 451
Morane-Saulnier M.S.406
Potez 631
Nagy-Britannia és Brit Nemzetközösség:
Hispano Mk. I
Gloster F.9/37—nem állt rendszerbe
Westland Whirlwind—Az első ágyús vadász a RAF-nál
Bristol Beaufighter
Blackburn Firebrand
Blackburn Firecrest
Bristol Beaufighter
CAC Boomerang
Consolidated Liberator GR I
de Havilland Mosquito
Douglas Boston III (Intruder)
Fairey Firefly
Gloster Meteor
Hawker Hurricane Mk IIC and IV
Hawker Tempest Mk V Srs I
Hawker Typhoon Mk IB
North American Mustang IA
Supermarine SpitfireMark V-től Mark 20-ig
Alouette III (South African Air Force)
Avro Lincoln
Avro Shackleton
Bristol Brigand
de Havilland Hornet & Sea Hornet
de Havilland Vampire
de Havilland Venom & Sea Venom
English Electric Canberra B.Mk.6 & B(I).Mk.8
Hawker Fury & Sea Fury
Hawker Sea Hawk
Hawker Tempest Mk V; 2. sorozattól
Martin-Baker MB 5—prototípus
Saunders-Roe SR.A/1
Supermarine Attacker
Supermarine Seafang
Supermarine Spiteful
Supermarine Spitfire—Mark 21-től
Westland Welkin
Westland Wyvern
USA:
M1
Bell P-39 – néhány korai modell és a RAF Bell Airacobra I
Lockheed P-38 Lightning – néhány korai modell és a RAF Lockheed Lightning I
M2
Bell P-400 (exportból visszamaradtP-39 Airacobra)
Boeing B-29 Superfortress
Douglas A-1 Skyraider
Douglas F3D Skyknight
Grumman F9F Panther
Grumman F-9 Cougar
Lockheed P-38 Lightning
Northrop P-61 Black Widow
Chance Vought F4U-1C Corsair
Douglas A2D Skyshark
M3
Chance Vought F4U-4B Corsair és a későbbi Corsair-ek
Chance Vought F6U Pirate
Chance Vought F7U Cutlass
Douglas A-3 Skywarrior
M24
Convair B-36
Boeing B-47 Stratojet
Douglas B-66 Destroyer
Northrop F-89C Scorpion
HS.404
Ikarus IK-2
Rogozarski IK-3
Svédország:
Hispano Mk. V
Saab J29 Tunnan
Argentína:
Hispano Mk. II
I.Ae. 24 Calquin
Technikai adatok:
Típus: egy csövű gépágyú
Kaliber: 20 × 110 mm
Működtetés: gázelvételes
Hossz csőszájfék nélkül: 232 cm
Hossz csőszájfékkel: 252 cm
Üres súly: 43 kg
Betöltött súly dobtárral: 68.7 kg
Elméleti tűzgyorsaság: 600–700 lőszer/perc
Torkolati sebesség: 840-880 m/s
Lőszertípusok: Tömör (Ball), Gyújtó (Incendiary), robbanó (HE - High Explosive)
85 éve másfélmillió német katona, két és félezer páncélos, kétezer repülőgép zúdult az egymilliós lengyel hadseregre, amely alig 150 páncélossal és 400 elavult repülőgéppel rendelkezett. 1939. szeptember 1-jén tört ki…
Adolf Hitler kezében ostorral, két fegyveres társaságában berontott a Bad Wiessee-i Hanselbauer szálloda 7-es számú szobájába. „Röhm, le vagy tartóztatva!” – ordította. Ernst Röhm, az SA (Sturmabteilung) nevű náci félkatonai szervezet…
81 éve, 1943. május 16-án ért véget a megszálló nácik elleni felkelés a varsói gettóban. A varsói gettófelkelés a legjelentősebb zsidó ellenállási akció volt a II. világháború idején, amely súlyos…
Minden családban keringenek történetek arról, mit is tett, vagy élt át egy rokon a II. világháborúban. Sokáig erről még beszélni sem volt ildomos, ám sok családban még ma is élnek azok az emberek, akik átélték a történelem egyik legnagyobb háborúját. Az ő történeteiket szeretnénk most megosztani, hogy azok is hallathassák a hangjukat, akik eddig nem tehették, vagy ma már nincsenek köztünk.
Az évek során igyekeztünk minél több - a világháborúhoz kapcsolódó - múzeumba, hadiparkba, haditechnikai bemutatóra és egyéb helyszínre eljutni. A gyűjteményünket olvasóink beküldött képeivel remélhetőleg tovább sikerül folyamatosan bővítenünk.
Hideg kő és/vagy fém mementói a múlt eseményeinek, a múlt embereinek és tetteiknek. Hidegek - mégis élnek. Naponta elmegyünk mellettük, mégis ritkán állunk meg, olvasunk el néhány nevet, és hajtunk fejet.