1937-ben jelent meg először ez a jármű, és 1945-ig gyártották. Hivatalosan schwerer Zugkraftwagen 18 t-nek hívták. Alkalmas volt egy akár 35 tonnás utánfutó elhúzására (F-2 verzió), és három különleges változata készült. Az Sd.Kfz.9/1 egy 6 tonnát is megemelő, a 9/2-őt pedig egy 10 tonnát elbíró emelővel látták el. Ez utóbbi egy Tiger I-esnek is fel bírta emelni a tornyát. A harmadik variánst egy 88 mm-es légvédelmi látták el, ebből 29 db készült. Összesítve 2727 ilyen jármű hagyta el a gyárakat, és hasznosnak bizonyultak a harcok folyamán. A háború első felében nehézlövegeket vontatott, második feladata pedig a sérült harcjárművek vontatása volt. A Panzer III-k és IV-knél ez nem volt probléma, hiszen ezeket egyedül is tudja vontatni. Ha a tank vagy egyéb jármű annyira megsérült, hogy nem lehetett vontatni, akkor egy speciális utánfutót használtak, az Sd.Ah. 116-ot.
A nagyobb harcjárműveknél már problémák léptek fel, ugyanis a Panther és a Tiger tömege jócskán túllépte a jármű vontatási határát, ezért több darabot használtak fel vontatásukhoz.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Méretek - hosszúság 8,25 m; szélesség 2,60 m; magasság 2,76 m
-
Súly: 18 000 kg;
-
Személyzet: 7+1 fő
-
Fegyverzet: az alapváltozatnak nincs (speciális változat: egy db Flak 18 vagy Flak 36).
-
Páncélzat: 8-14,5 mm
-
Hatótáv: 107 km (terep); 241 km (úton)
-
Motor: egy 250 LE {186,4 kW) teljesítményű Maybach HL V-12 benzinmotor
-
Teljesítmény: max. sebessége úton 50,5 km/h
Írta: koi