Diamond T 969A
Az amerikai hadsereg rohamtempóban fejlődő 1941 utáni gépjárműparkja megkövetelte a harctéri műszaki-mentő feladatok elvégzését lehetővé tevő gépjárművek gyártását is.
Legkézenfekvőbb megoldásnak a polgári használatban már bizonyított nagy teherbírású tehergépkocsik bizonyultak, amiket különböző, polgári életben már használt darukkal és csörlőkkel láttak el. Legtipikusabb ilyen daru a Holmes W45 ikerdaru, mely a 30-as években számos amerikai autómentőn feltűnt. A daru specialitása abban rejlett hogy a két darukar külön-külön és együtt is használható volt. Együtt használva a két darukar emelőkapacitása bőven elegendő volt például egy harckocsimotor kiemeléséhez. Külön-külön legtöbb esetben akkor használták a karokat, ha például útról félrecsúszott járművet kellett kivontatni, és amíg az egyik oldalon a darukar és a csörlő dolgozott, a másik oldalival a műszaki-mentő járművet akár egy fához lehetett rögzíteni, ezáltal növelve a stabilitást. A jármű elejére és ezen kívül egy-egy 5 tonna vonóerejű csörlőt is szereltek.
Diamond T 969B
Egy műszaki-mentő járműnél alap követelmény kell legyen a megfelelő teljesítmény, a megbízhatóság és a karbantarthatóság. Az amerikai hadsereg ezért fogadta el az Államok legjobb hírű nagy teherbírású tehergépkocsiját, a Diamond T 968-at a vadonatúj műszaki-mentő jármű alapjául. Az új jármű neve Diamond T 969 lett, elődjétől a 131 lóerős teljesítményű Hercules RXC hathengeres, 8668 cm3-es vízhűtéses motor különbözette meg. Ezene jármű szériájának gyártása 1941-ben kezdődött meg. Az első 24 jármű még polgári elemekből épült, azonban a hadsereg átvette eme komponensek gyártásának felügyeletét és rendszeresítette őket. Kezdetben zárt, fém vezetőfülkével látták el a 969-est, majd 1943-tól nyitott vezetőfülkét építettek rájuk, amit ponyvával lehetett fedni, valamint egy géppuskát lehetett rá szerelni a többi amerikai tehergépkocsin is használt M36 géppuskatartó kerettel. A zárt vezetőfülkés változat Diamond T 969A, a nyitott vezetőfülkés a 969B nevet kapta később.
A legyártott műszaki mentők pontos száma nem ismeretes, viszont az összes Diamond T 968 változat mennyisége, amit az amerikai hadseregnek gyártottak (Diamond T 968 4 tonnás tehergépkocsi, Diamond T 975 tehergépkocsi (Kanadának legyártva), Diamond T 972 6 tonnás tehergépkocsi, és a cikk tárgya, a Diamond T 969) meghaladta a 31000-et.
MŰSZAKI ADATOK
-
Gyártás időszaka: 1941-1944
-
Felépítmény: 4 tonna teherbírású Holmes W45 ikerdaru, 2 darab 5 tonnás vonóerejű csörlő
-
Változatok: Diamond T 969A, Diamond T 969B
-
Tömeg: 9300 kg
-
Hossz/szélesség/magasság: 7,39/2,51/2,94 m
-
Motor: Hercules RXC, 131 LE-s, hathengers vízhűtéses 8668 cm3-es benzinmotor
-
Váltómű: 5 előre és 1 hátra menet
-
Max. sebesség: 65 km/h
-
Üzemanyagtartály kapacitása: 227 liter
-
Hatótáv úton: 265 km
Forrás:
Bart Vanderveen - Historic
Military Vehicles Directory (ISBN-13: 978-0900913570)
Thomas Berndt - Standard
Catalog of U.S. Military Vehicles 1940-1965 (ISBN-13: 978-0873412230)
Írta: HunBütyök